W branży TSL panuje bardzo silna konkurencja. Dodatkowo jest to sektor dynamicznie rozwijający się. Dlatego też sytuacje takie, jak puste przebiegi, przestoje samochodów i straty w paliwie to wyraźne oznaki, że brakuje Ci klientów. Teoretycznie wszędzie widzi się ogłoszenia pt. „zlecę transport”, ale należy jeszcze takie zlecenie zdobyć. Sprawdź, co jeszcze oprócz wykorzystania giełdy transportowej sprawdzi się w pozyskiwaniu klientów.
Nawet jeżeli masz dobrą usługę, to musisz mieć świadomość tego, że ona sama się nie sprzeda. Żeby dotrzeć do nowych klientów, musisz im się pokazać. Wykorzystaj do tego metody opisane niżej.
1. Popraw widoczność strony firmowej w wyszukiwarce
Strona internetowa jest często pierwszym punktem styku między Twoją firmą a potencjalnym klientem. W dobie takiej popularności internetu dotarcie do nowych klientów to w dużej mierze wynik poprawnie zakodowanej i odpowiednio zoptymalizowanej strony www. Swoją widoczność możesz poprawić w bardzo prosty sposób. Wystarczy wykonać 2 kroki.
A. Dobór właściwych słów kluczowych dla Twojej firmy
W pierwszej kolejności musisz wybrać idealne słowa i frazy kluczowe, które opisują Twój biznes. Słowami takimi mogą być np.: firma transportowa, przewóz mebli, transport międzynarodowy, transport w Polsce itp. Warto wybrać takich słów nawet kilkanaście, bo im będzie ich więcej, tym więcej możesz mieć potencjalnych klientów. Dobierając słowa kluczowe, zadaj sobie proste pytania: czym zajmuje się moja firma, czego mogą poszukiwać moi potencjalni klienci lub co sam wpisałbym w wyszukiwarkę, gdybym chciał znaleźć taką firmę? Odnalezienie właściwych słów kluczowych może być też łatwiejsze, jeżeli wykorzystasz Planer Słów Kluczowych od Google. Podpowie on podobne wyrażenia bądź wskazane słowa kluczowe dla Twojej strony.
B. Umieć słowa kluczowe w opisie strony
Sprawdź, jak wyglądają treści zamieszczone na Twojej stronie www i czy na pewno zawierają wskazane słowa kluczowe. Jeżeli nie lub jest ich za mało, zoptymalizuj treść pod kątem słów kluczowych. Tworząc tekst do zakładki oferta lub na stronę główną, wykorzystaj najważniejsze słowo kluczowe w nagłówku, później na początku treści, a także w śródtytułach i treści śródtytułów. Musisz zrobić to umiejętnie, by zbyt wiele razy nie wstawiać w tekście słów kluczowych, dlatego że mogłoby to przynieść Ci więcej szkody niż pożytku. Niech słów w jednej zakładce będzie maksimum kilka i niech będą one wstawione w tekst w sposób bardzo naturalny. Nie staraj się upychać słów kluczowych na siłę, bo ich zbyt częste wykorzystanie może skutkować zablokowaniem widoczności Twojej strony w wynikach wyszukiwania.
2. Blog firmowy
Jeżeli zależy Ci na większej ilości klientów i zleceń, warto dodać do strony bloga firmowego. Blog taki będzie miejscem, w którym będziesz się dzielić z internautami nowościami w zakresie działania swojej firmy, czy publikować porady dotyczące dbania o samochód, bądź podpowiedzi jak przygotować meble do transportu. Możesz wykorzystać różne pomysły. Ważne, tylko żeby tematyka wpisów była związana z prowadzoną przez ciebie działalnością.
Prowadzenie bloga firmowego, którego również można optymalizować pod konkretne frazy, pozwoli Ci na zyskanie jeszcze większej widoczności w wynikach wyszukiwania. To z kolei przełoży się na więcej odwiedzin i tym samym na większą liczbę klientów.
3. Dbaj o zadowolenie swoich klientów
Każdy zadowolony klient jest w stanie przyprowadzić do ciebie kolejnego klienta. Z kolei kilkudziesięciu takich zadowolonych klientów będzie w stanie pomóc w rozwoju Twojego biznesu. Dlatego też po wykonaniu zlecenia poproś swojego kontrahenta, żeby polecił Twoją firmę w swoich kręgach lub aby podzielił się pozytywną opinią na Twój temat w Social Media i forach branżowych. Przez cały czas pilnuj jakości świadczonych przez siebie usług, bo kiedy robisz coś dobrze, to wieść o tym niesie się dalej.
4. Poproś o referencje od klientów
Proszenie o referencje pozwala Ci nie tylko zdobyć nowych klientów, ale też utrzymać tych obecnych. Klient, który tworzy dla Ciebie referencje, wręcz utrwala sobie w głowie pozytywny obraz Twojej firmy. To z kolei sprawia, że chętnie będzie dalej podejmował z Tobą współpracę.
Z kolei zaprezentowanie pisemnych referencji na swojej stronie internetowej, pozwoli Ci zyskać lepszy odbiór ze strony potencjalnych klientów, którzy odwiedzą stronę. Da im to przekonanie, że Twoja firma to rzetelny partner biznesowy.
5. Zdobywaj i prezentuj wyróżnienia oraz certyfikaty
Nikt nie chce pracować z firmami, które mało mówią o swojej działalności i nie mają się czym pochwalić. Uwagę potencjalnego klienta możesz przyciągnąć, prezentując certyfikat jakości ISO 9001. Część firm zlecających przewozy towarów ma konkretne standardy w stosunku do firm przewozowych. Przykładowo IKEA zatrudnia tylko te firmy, które mają wdrożony certyfikat ISO 28000. Certyfikat ten jest znakiem jakości w transporcie. Informuje on klienta o tym, że firma realizuje swoje usługi wedle wysokich standardów.
6. Bierz udział w targach oraz imprezach branżowych
Targi to najlepszy sposób na to, by zaprezentować się przed potencjalnymi klientami. Udział w imprezie branżowej może Ci pozwolić na pozyskanie cennych kontaktów biznesowych i znaczne poszerzenie grona zadowolonych klientów. Zabierz ze sobą komputer, wizytówki oraz folder z ofertą, bo na pewno się przydadzą.
7. Wykorzystaj media społecznościowe
Skorzystaj też z możliwości dodawania nowych kontaktów do sieci społecznościowych takich jak Facebook, LinkedIn czy GoldenLine. Możesz też poszukać grup na Facebooku albo forów internetowych, na których mogą przebywać Twoi potencjalni Klienci. Zaznacz tam swoją obecność, dodając adres strony firmowej w sygnaturze i dziel się swoją wiedzą.
Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos