Założenie firmy transportowej do 3,5 tony może się wydawać bardzo skomplikowanym zadaniem, ale w rzeczywistości jest dość proste i można to zrobić w jeden dzień. Konieczne jest tylko wybranie odpowiednich kodów PKD, wybór samochodu i ubezpieczenia oraz rejestracja firmy, która będzie wykonywała usługi transportowe.

Pierwsze kroki przy otwieraniu firmy transportowej

Pierwszym krokiem w momencie zakładania działalności gospodarczej związanej z transportem jest zarejestrowanie firmy w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, w skrócie CEIDG. We wniosku należy wpisać konkretne kody PKD. W tym przypadku główna działalność firmy będzie oznaczona kodem 49.41.Z – transport drogowy towarów.

W zależności od profilu zakładanej działalności można dopisać jeszcze kody:

  • 52.22B – działalność usługowa wspomagająca transport śródlądowy;
  • 52.29.C – działalność pozostałych agencji transportowych;
  • 53.20.Z – pozostała działalność pocztowa i kurierska;
  • 49.42.Z – działalność usługowa związana z przeprowadzkami.

Drugi krok to odwiedzenie Urzędu Skarbowego i złożenie wniosku o nadanie NIP-u, czyli Numeru Identyfikacji Podatkowej. Jeżeli firma będzie przeprowadzać transakcje z Klientami zagranicznymi, to konieczny jest NIP EU. Dzięki takim NIP-owi firmy działające na terenie Unii Europejskiej mogą się rozliczać bez VAT-u, z tzw. odwrotnym obciążeniem, ale warunkiem takiego rozliczenia jest nadanie europejskiego numeru NIP obu rozliczającym się między sobą firmom.

Wybór samochodu

Wybór marki i modelu konkretnego samochodu zależy zwykle od preferencji przedsiębiorcy. Aspektami, na których trzeba się najbardziej skupić są przede wszystkim rozmiar samochodu oraz rodzaj jego zabudowy. Wybór auta dostawczego nie jest wcale taki prosty, bo samochody te mogą mieć naprawdę różne cechy a tym samym przeznaczenie.

  • Blacha – samochód tego typu jest wykorzystywany głównie w ekspresowych przewozach na trasach międzynarodowych oraz przy świadczeniu usług kurierskich. Zakup takiego samochodu powinien mieć miejsce jedynie w takim przypadku, kiedy przedsiębiorca wie, że będzie miał stałe zlecenia na tego typu samochód. Jest to związane z niezbyt dużą zabudową „blachy”, a tym samy niewielką przestrzenią ładunkową.
  • Kontener – tego typu samochody są wykorzystywane jako chłodnie, ale ich zabudowy sprawiają, że zmniejsza się dopuszczalna ładowność. Jeśli np. samochód ma 1,2 tony ładowności, ale będzie wyposażony w windę, to jego ładowność może się zmniejszyć na tyle, że do samochodu dostawczego będzie można załadować mniej, niż do osobówki.
  • Plandeka – to najpopularniejszy i jednocześnie najbardziej praktyczny typ samochodu. Kiedyś standardowy samochód tego typu mieścił 8 palet (długość 4,20 m i do 2,20 m szerokości), dziś jest to zwykle 10 palet (długość 4,85 m i 2,2 m szerokości).
Ubezpieczenie OCP przewoźnika

Niezwykle ważną kwestią przy zakładaniu nowej firmy jest OCP przewoźnika. OCP dla nowych firm zwykle nie jest wysokie (ok. 1000 zł), więc absolutnie nie powinno się z niego rezygnować. Trzeba jednak pamiętać, że koszt OCP będzie zależał od zakresu ochrony ubezpieczeniowej (ewentualnych wyłączeń z ubezpieczenia) i rodzaju transportu – krajowy czy zagraniczny.

Pierwsze kroki w branży transportowej

Kiedy firma jest już założona, mamy samochód, numer NIP, wybraną formę opodatkowania i zakupione ubezpieczenie, czas na szukanie zleceń transportowych. To może być tak naprawdę najtrudniejszy krok, bo firm wykonujących transport do 3,5 tony jest w Polsce bardzo dużo i panuje między nimi ogromna konkurencja. Jeżeli przedsiębiorca nie ma kontaktów i nie może być od początku podwykonawcom innej firmy, to powinien od razu zdecydować się na współpracę z firmą spedycyjną. Takie firmy oferują różne stawki – zwykle od 0,35 do 0,40 Euro za kilometr w transporcie międzynarodowym. Jedyne zastrzeżenie dotyczy tutaj sposobu realizacji zleceń. Jeżeli młody przedsiębiorca nie zna branży, to na początku nie powinien zatrudniać pracowników, tylko jeździć sam a na ewentualne zatrudnienie zdecydować się w momencie, kiedy już pozna trochę branżę.

Doświadczenie pokazuje, że firmy, które na początku działalności brały kredyty, korzystały z usług spedycji i zatrudniały pracowników, szybko bankrutowały. Na początku warto zarejestrować się na giełdzie transportowej, zbierać zlecenia, poznawać rynek transportowy i dopiero później myśleć o zatrudnieniu pracowników i rozszerzeniu działalności. Przedsiębiorca powinien mieć sporą wiedzę, zanim zdecyduje się powierzyć transport ludziom, którzy będą działali w jego imieniu.

Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos

Powiązane artykuły