1 lipca 2025 r. zakończyliśmy wieloletnią promocję, dzięki której serwis Furgonetka Giełda był narzędziem całkowicie bezpłatnym. W tym artykule wyjaśniamy, na jakich zasadach naliczana jest prowizja na koncie Przewoźnika i jak zawnioskować o jej zmianę w szczególnych sytuacjach.

Informacje, jakie tu znajdziesz:
  • Kiedy naliczana jest prowizja?
  • Kiedy następuje rozliczenie prowizji?
  • Co jeśli zlecenie nie doszło do skutku?
  • Jak złożyć wniosek o skorygowanie prowizji?
  • Kiedy nie skorygujemy Twojej prowizji?
  • O czym należy pamiętać?

Kiedy naliczana jest prowizja?

W momencie zaakceptowania Twojej oferty przez Zlecającego dochodzi między Wami do zawarcia Umowy przewozu, a Ty pozyskujesz zlecenie transportowe dla swojej firmy. I to właśnie akceptacja oferty jest podstawą naliczenia prowizji. Późniejsze wykonanie transportu to już inna bajka i o tym piszemy w dalszej części.

Stawki prowizyjne widnieją w Tabeli opłat i prowizji, ale nawet jeśli nigdy w nią nie zajrzysz, to i tak zawsze będziesz wiedzieć, ile zapłacisz.  Za każdym razem, gdy wprowadzisz ofertę w ogłoszeniu, od razu pokażemy Ci, jaką prowizję naliczymy, jeśli Zlecający ją zaakceptuje. Lubimy jasne sytuacje 🙂 

Kiedy następuje rozliczenie prowizji? 

Jako Przewoźnik posiadasz w Furgonetce Konto Giełda. To pozwala Ci odroczyć płatność i uregulować prowizje na podstawie faktury zbiorczej, wystawionej po zakończeniu danego miesiąca

Jednocześnie otrzymujesz od nas miesięczny limit kwotowy (nazwijmy go “kredytem”) na maksymalną sumę prowizji, jakie możesz opłacić na podstawie późniejszej faktury. 

Gdyby prowizje przekroczyły w danym miesiącu przyznany kredyt, wszystkie Twoje aktywne oferty wygasną, nie złożysz też kolejnej. Warto zatem pilnować stanu kredytu, aby nie stracić okazji na wygranie dobrego zlecenia. Więc gdy zbliżysz się do maksymalnej wartości limitu lub go przekroczysz, zasil saldo dowolną kwotą. To odnowi limit i umożliwi Ci dalsze składanie ofert.

Po wystawieniu faktury od razu wyślemy ją na Twój adres e-mail i jednocześnie udostępnimy ją na Twoim koncie w serwisie. Na dokonanie płatności masz 7 dni

Na fakturze będzie widnieć:

  • łączna wartość prowizji za wszystkie oferty zaakceptowane w danym miesiącu;
  • łączna wartość innych płatnych usług Furgonetki (jeśli z nich skorzystałeś).

Więcej informacji na temat sposobu rozliczania pozostałych usług Furgonetki znajdziesz w artykule Jak Przewoźnik rozlicza się z Furgonetką?

W każdej chwili możesz sprawdzić wykorzystanie kredytu, obejrzeć faktury lub historię wszystkich transakcji – wszystko to masz w zakładce Saldo

Co jeśli zlecenie nie doszło do skutku?

Brak realizacji transportu nie powoduje automatycznego anulowania prowizji, ponieważ została ona naliczona za fakt zaakceptowania oferty i pozyskania zlecenia, a nie przewiezienia ładunku. 

Czasem jednak do transportu nie dochodzi z winy Zlecającego. Jeśli masz na to przekonujące dowody, możesz wnioskować o zmianę lub anulowanie prowizji. 

Jak złożyć wniosek o skorygowanie prowizji?

Przede wszystkim: jak najszybciej. Masz na to 30 dni kalendarzowych od daty akceptacji oferty.

Do złożenia wniosku o skorygowanie prowizji nie służy żadne specjalne narzędzie, nie musisz też dopełniać sztywnych formalności. Po prostu udowodnij, że wykonanie transportu nie było możliwe z przyczyn leżących po stronie Zlecającego. 

W tym celu napisz do nas wiadomość przez formularz kontaktowy i podaj w niej:

  • numer ogłoszenia lub link do niego,
  • uzasadnienie wniosku,
  • dowody potwierdzające “winę Zlecającego”. To może być np. kopia odstąpienia od umowy, zrzut ekranu z Waszej korespondencji, dokumentacja zdjęciowa itp.

Każdy wniosek rozpatrujemy indywidualnie i nie powinno nam to zająć dłużej niż 14 dni. Odpowiedź otrzymasz mailem.

Kiedy nie skorygujemy Twojej prowizji?

Bardzo dobrze rozumiemy, że organizowanie transportu nie należy do łatwych zadań. W końcu my też pracujemy z Klientami i dawno przestaliśmy twierdzić, że „już nic nas nie zaskoczy”. Mimo to nie na każdą korektę wyrazimy zgodę. 

Z przykrością odrzucimy Twój wniosek, jeśli np.:

  • wina Zlecającego nie zostanie udowodniona;
  • Twoja oferta została złożona tylko po to, by zdobyć dane kontaktowe Zlecającego i porozmawiać o zleceniu poza Giełdą;
  • w inny sposób naruszyłeś w danym ogłoszeniu Regulamin Usługi Giełda.

O czym zatem należy pamiętać?

Przede wszystkim o tym, że nikt nie zadba o Twój interes lepiej niż Ty sam. Aby Ci to ułatwić, podpowiadamy: 

  1. Zanim złożysz ofertę, upewnij się, że możesz i chcesz zrealizować dane zlecenie. Jeśli coś w ogłoszeniu wzbudza Twoje wątpliwości lub brakuje w nim ważnej dla Ciebie informacji – dopytaj o to Autora ogłoszenia.
    Wielu Zlecających organizuje transport pierwszy raz w życiu i nie wie, jakie informacje są istotne dla przewoźnika, więc ich ogłoszenia mogą być nieprecyzyjne lub niepełne. Użyj funkcji WIADOMOŚCI w ogłoszeniu i poświęć trochę czasu na wymianę kluczowych informacji, aby nie tracić go później.

  2. Funkcja WIADOMOŚCI ma jeszcze jedną bardzo przydatną cechę: pozwala utrwalić ustalenia, jakie podejmiesz ze Zlecającym przed zaakceptowaniem oferty. Pomimo dobrych chęci początkujący Zlecający może z różnych przyczyn próbować zmieniać warunki umowy już po jej zawarciu. Dlatego im dokładniejszy opis tej umowy zostawicie w ogłoszeniu, tym łatwiej będzie ustalić, z czyjej winy nie doszło do umówionego transportu.

  3. Furgonetka nie ma żadnej wiedzy o zdarzeniach mających miejsce poza serwisem. Nie znamy przebiegu Twoich rozmów ze Zlecającym, nie uczestniczymy w załadunku itp. Dlatego zawsze, gdy czujesz, że sprawy idą w złą stronę, dokumentuj je:
  • Zlecający odstępuje od umowy? Poproś o pisemne oświadczenie (co jest zresztą zgodne z przepisami o prawach konsumentów);
  • Zlecający zmienia ustalony termin lub zakres zlecenia na taki, którego nie możesz zrealizować? Omówcie ten wątek w formie pisemnej, aby utrwalić rozmowę;
  • w miejscu załadunku czeka towar niezgodny ze zleceniem albo tak brudny bądź uszkodzony, że nie ma opcji, aby go zabrać? Zrób zdjęcia.
  1. Nie łam Regulaminu Giełdy. Jeśli np. złożysz ofertę, dążąc do jej szybkiej akceptacji i wymiany danych kontaktowych, w późniejszej rozmowie ze Zlecającym może się okazać, że to zlecenie w ogóle Ci nie pasuje. Tymczasem umowa została już zawarta i brak jej realizacji może nie zostać przez nas uznany za „winę Zlecającego”.  W końcu niczego przed Tobą nie ukrywał, nie zmienił nic w swoim zleceniu – to Ty nie zadbałeś o pozyskanie kluczowych informacji, mimo że funkcja wiadomości jest dostępna w każdym otwartym ogłoszeniu. Czyli kupiłeś kota w worku.

    Oczywiście, to Ty decydujesz, czy nasz serwis stanowi dla Ciebie źródło zleceń (zgodnie z Regulaminem), czy jedynie numerów telefonów do potencjalnych zlecających. Pamiętaj jednak, że jeśli wymiana danych kontaktowych jest wynikiem zaakceptowania Twojej oferty, spowoduje to automatyczne naliczenie prowizji. Wnioskując o jej skorygowanie, musisz skutecznie wykazać, że brak wykonania transportu wynika wyłącznie z działań Zlecającego. 

Masz dodatkowe pytania dotyczące prowizji lub rozliczeń na Giełdzie transportowej Furgonetki? Skontaktuj się z nami – odpowiemy na każde pytanie.

Źródło zdjęcia głównego: Adobe Stock