Przywykliśmy już do tego, że każdy nowy rok niesie ze sobą spore zmiany w branży transportowej. Nie inaczej będzie także w tym roku. Za przejazd niemieckimi drogami federalnymi będzie trzeba zapłacić, na ukraińskich granicach będą miały miejsce wzmożone kontrole, a jazda w Estonii stanie się droższa. Zobacz, jak przewozić ładunki zgodnie z wchodzącymi w życie przepisami i na co trzeba się przygotować.
Zmiany w transporcie na terenie Niemiec
Niemcy planują rozszerzenie opłat drogowych dla aut, które poruszają się po wszystkich drogach federalnych. Z pieniędzy zebranych w ten sposób ma zostać zasilony fundusz modernizacji dróg oraz budowania infrastruktury. Kierowcy realizujący zlecenia transportowe samochodami ciężarowymi muszą być gotowi na opłaty od 1 lipca 2018 roku. Do tej pory płatnych tras w Niemczech było tylko 15 tysięcy kilometrów. Nowe przepisy zakładają, że będzie ich 40 tysięcy kilometrów, czyli tyle, ile wynosi obwód równika ziemi! Zmiany nie wpłyną jednak na płynność ruchu drogowego. Opłaty za korzystanie z dróg federalnych będą automatycznie aktualizowane na urządzeniach pokładowych samochodów.
Zmiany w transporcie na terenie Ukrainy
Na Ukrainie od stycznia tego roku będą miały miejsce kontrole – i to nie byle jakie, bo biometryczne – cudzoziemców, którzy wjeżdżają na teren kraju. Odpowiednie służby będą sprawdzać wizerunki twarzy oraz odciski palców, co ma pomóc w ograniczaniu przemytu oraz innej przestępczości.
Zamiany w transporcie na terenie Estonii
Już od 1 stycznia obowiązują w Estonii opłaty za przejazdy dla wszystkich samochodów o DMC przekraczającej 3,5 tony. Wysokość opłat jest uzależniona od okresu przebywania pojazdu na terenie kraju, klasy jego emisji, a także jego masy oraz liczby osi.
Start systemu DarsGo na Słowenii
Od 1 kwietnia 2018 roku kierowcy samochodów ciężarowych realizujących transport na terenie Estonii będą uiszczać opłaty za pośrednictwem systemu DarsGo. Co za tym idzie siecią słoweńskich dróg będą mogły poruszać się tylko samochody wyposażone w urządzenie DarsGo oraz zarejestrowane w tym systemie. Pojazd, który przekroczy bramki przejazdu, zostanie wychwycony przez system, który określi liczbę przejechanych kilometrów i pobierze stosowną za nie opłatę. System będzie niemalże bezobsługowy i nie wpłynie na płynność ruchu.
Zmiany w przepisach dotyczących przewozu odpadów
24 stycznia 2018 roku w życie weszło rozporządzenie Ministra Środowiska dotyczące wymagań przy transporcie odpadów. Przepisy określają dokładnie, że podczas transportu odpady nie mogą się rozprzestrzeniać poza pojazd, a pojemniki z nimi muszą być mocowane. Rozporządzenie określa też wymaganą dokumentację dla transportu odpadów oraz sposób, w jaki powinny być oznakowane pojazdy.
Unijny pakiet mobilności
W maju 2017 roku Komisja Europejska zaprezentowała tzw. pakiet mobilności. Jest to pakiet zmian proponowanych dla transportu drogowego na terenie całej Unii Europejskiej. W tym roku poznamy zapewne szczegółowe informacje dotyczące tego pakietu oraz wymagania w stosunku do kierowców, a także firm przewozowych.
Zmiany dla przewoźników wynikające z pakietu mobilności będą znaczące. Dotyczyć mają między innymi płacy minimalnej dla kierowców pracujących za zagranicą, a także czasu odpoczynku czy też ewentualnych licencji dla kierowców busów. Część proponowanych zmian nie podoba się firmom transportowym. Narzucają na nie konieczność prowadzenia większej dokumentacji, a także mogą odbić się negatywnie na ich wynikach finansowych. Nie każda firma jest bowiem gotowa na sprostanie tak rygorystycznym przepisom, jak te zaprezentowane przez Komisję Europejską.
Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos