Dane Centralnego Instytutu Ochrony Pracy nie napawają optymizmem. Wynika z nich, że ponad 40% zawodowych kierowców cierpi na problemy z sercem, natomiast ponad 80% dotyczą bóle pleców i schorzenia kręgosłupa. Nie lepiej prezentuje się „Raport o stanie zdrowia kierowców zawodowych” przygotowany przez Koło Naukowe Dietetyków z Wydziału Nauk o Żywności i Żywieniu Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Wynika z niego, że 60% kierowców ma zbyt dużą wagę.
Raport donoszący o nadwadze i otyłości wśród kierowców zawodowych został przygotowany na zlecenie Fundacji Truckers Life. Przeprowadzone badania alarmują, że nadwaga lub otyłość I stopnia, które dotyczą aż tak dużego odsetka polskich kierowców, przekładają się znacząco na ich zachowanie podczas jazdy, a tym samym na bezpieczeństwo na drodze. Zagraża to wszystkim kierowcom, szczególnie tym korzystających z giełd transportowych, którzy podejmują jak największą ilość zleceń i brakuje im czasu na regenerację.
Zbyt obfite posiłki – zbyt mało ruchu
Na świecie aż 60% mężczyzn i 50% kobiet w wieku od 20 do 74 lat ma problemy z wagą i chodzi o wagę zbyt wysoką. W naszym kraju z otyłością boryka się co drugi człowiek, a bezpośrednim efektem takiego stanu rzeczy jest oczywiście zbyt wysoki bilans energetyczny. Jemy zbyt dużo w stosunku do tego, ile jesteśmy w stanie spalić. Problem potęguje jeszcze niechęć do aktywności fizycznej.
Grupą zawodową, która narażona jest na brak aktywności fizycznej, są właśnie kierowcy zawodowi. Przewozy towarów trwają czasami długie godziny, podczas których kierowca siedzi w miejscu i nie spala tak dużej ilości kalorii, jak powinien. Przez 8 godzin jazdy kierowca wydatkuje zaledwie 720 kcal, co jest odpowiednikiem jednego, nawet niezbyt okazałego posiłku. Takich posiłków w ciągu dnia może być kilka, a co za tym idzie, powstaje dodatni bilans energetyczny. Porównanie niech stanowi tutaj praca wykonywana przez górnika, który w ciągu 8 godzin jest w stanie spalić nawet 3120 kcal, czyli ponad 4 razy więcej.
Ognia do pieca problemów z wagą dokłada jeszcze sposób, w jaki kierowcy wypoczywają. Aż 64% z nich deklaruje, że wypoczynek jest bierny, a 53% przyznaje, iż podczas trasy nie wykonują żadnych ćwiczeń fizycznych. Kierowcy zawodowi najchętniej wypoczywają po prostu przed telewizorem lub serfując w sieci. Tylko co piąty z przebadanych kierowców deklarował aktywność fizyczną w czasie wolnym.
Na potrzeby raportu badano nie tylko BMI, ale też wiek metaboliczny kierowców. W większości przypadków był on wyższy od metrykalnego, a szczególnie w przypadku młodszych kierowców. Wiek metaboliczny jest wskaźnikiem kondycji organizmu i wskazuje przede wszystkim na braki w zakresie aktywności fizycznej oraz zbyt wysoką ilość tłuszczu w organizmie.
Kobiety kierowcy szczuplejsze, niż mężczyźni
Raport przygotowany na zlecenie Fundacji Truckers Life informuje nas, że aż 43% badanych kierowców cechuje BMI, które wskazuje na nadwagę. Otyłość I stopnia wykryto u 17% badanych, natomiast II stopnia u 7% kierowców. Zdecydowanie lepiej wyniki wyglądają u kobiet kierowców. Aż 77% badanych pań miało prawidłową masę ciała. Otyłość I stopnia stwierdzono w przypadku 15%, natomiast 8% cechowała niedowaga.
Wiek metaboliczny kobiet był zdecydowanie niższy niż wiek metrykalny. Średni wiek metaboliczny stwierdzony wskutek badań wynosił 28 lat, podczas gdy średni wiek metrykalny badanych wynosił 35 lat, co jasno pokazuje, że organizmy kobiet kierowców są w znacznie lepszej kondycji.
Przeprowadzone badania, a co za tym idzie, raport, jaki powstał dzięki wynikom w nich uzyskanym, informują nas, iż zdrowie kierowców rujnowane jest przez wysoki wskaźnik otłuszczenia trzewnego. Zanotowano go w przypadku aż 9% badanych, którzy są wskutek tego narażeni na zwiększone prawdopodobieństwo wystąpienia różnego rodzaju chorób cywilizacyjnych. Badania doskonale oddają samopoczucie kierowców, gdyż aż 62% z nich zadeklarowało, iż nie czują się najlepiej.
Wydaje się, że idealnym rozwiązaniem w tej sytuacji byłoby podnoszenie świadomości w zakresie zdrowego żywienia oraz umożliwienie kierowcom aktywnego wypoczynku podczas postojów.
Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos