Holandia jest od wielu lat jednym z krajów, do jakich Polacy najchętniej wyjeżdżają do pracy. To małe państwo jest bardzo rozwinięte gospodarczo, szczególnie w sektorze rolnictwa. Praca czeka zarówno na plantacjach kwiatów, jak i przy zbiorach oraz przetwarzaniu owoców i warzyw. Zobacz, jak bezproblemowo przeprowadzić się do Holandii.
Holandia gospodarką stoi – miejsc pracy nie brakuje, a w dodatku można liczyć na naprawdę dobre zarobki. Bliskość tego państwa i bardzo dobre warunki życia powodują, że chętnych na zamieszkanie w kraju tulipanów nie brakuje. W Holandii można bardzo łatwo znaleźć pracę i mieszkanie, a to dodatkowe atuty przemawiające za wyjazdem.
Jak zorganizować przeprowadzkę do Holandii?
Planowanie przeprowadzki warto rozpocząć już na kilka miesięcy wcześniej, zaczynając od nauki języka niderlandzkiego, ale nie jest to konieczne. Mimo że urzędowym językiem w Holandii jest niderlandzki, to aż 90% Holendrów zna język angielski a ok. 60% zna język niemiecki. Znajomość języka angielskiego z pewnością na początku wystarczy, ale podstawy niderlandzkiego będą mile widziane.
Zanim wyjedziesz do Holandii, warto znaleźć sobie pracę. Część osób wyjeżdża „w ciemno” i poszukuje pracy na miejscu, ale nie jest to dobre rozwiązanie. Przede wszystkim koszty życia w Holandii są wyższe niż w Polsce, więc bez pracy musisz mieć do dyspozycji wyższą sumę pieniędzy. Z pewnością na miesiąc warto mieć ze sobą ok. 1000 euro, a jeśli masz wynajmować drogie mieszkanie – jeszcze więcej. Nigdy nie wiadomo, jak szybko uda Ci się znaleźć pracę. To może być już pierwszego dnia (jeśli nie celujesz wysoko), ale gdy szukasz pracy na bardzo dobrych warunkach, to poszukiwania mogą trochę potrwać.
Z pewnością najbezpieczniejszą opcją jest załatwienie sobie pracy i mieszkania jeszcze przed wyjazdem. Zdecydowanie łatwiej będą miały osoby, które mają w Holandii znajomych lub rodzinę. Dzięki takim znajomością ktoś może w Twoim imieniu poszukać miejsca pracy i przekazać wiele cennych informacji.
Przed wyjazdem koniecznie przygotuj sobie komplet dokumentów, w skład których wchodzą:
- dowód osobisty;
- paszport;
- prawo jazdy;
- zaświadczenie o niekaralności;
- akt urodzenia;
- karta EKUZ.
Akt urodzenia i zaświadczenie o niekaralności (wnioskujemy o niego do Krajowego Rejestru Karnego – koszt 30 zł) muszą być przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego. Kartę EKUZ wydaje NFZ. W celu wyrobienia takiej karty należy złożyć stosowny wniosek w jednym z oddziałów lub delegatur NFZ albo przez internet. Karta EKUZ to inaczej Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego. Taka karta uprawnia do korzystania z opieki medycznej na terenie wszystkich krajów należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Polski posiadacz karty EKUZ może korzystać z opieki zdrowotnej w Holandii tak samo, jak Holender. Oczywiście z wyjątkiem usług medycznych, które są w tym kraju ustawowo płatne.
Zanim wyjedziesz do Holandii, sprawdź ważność wszystkich dokumentów i zadbaj o unieważnienie obowiązujących Cię umów. Musisz uregulować sprawy związane z dotychczasową umową o pracę, z umowami na telefonię komórkową, telewizję, internet, czy nawet prenumeratami magazynów. Zadbaj też o uregulowanie wszystkich spraw w urzędach.
W przypadku wyjazdu na stałe skompletuj ewentualny akt małżeństwa i akty urodzenia dzieci (również z tłumaczeniami). Te dokumenty będą potrzebne podczas wnioskowania o zasiłki socjalne. W przypadku pobytu krótszego niż 4 miesiące emigrantowi potrzebny jest paszport, dowód osobisty, numer Sofi, umowa o pracę i wykupione ubezpieczenie. W przypadku pobytów dłuższych niż 4 miesiące konieczne jest jeszcze zameldowanie w miejscu zamieszkania, zgłoszenie do Urzędu Imigracji i Naturalizacji i wyrobienie numeru BSN.
Koszt przeprowadzki do Holandii
Koszt przeprowadzenia się do Holandii zależy od kilku czynników. Przede wszystkim od tego, jaki środek transportu wybierzesz i co chcesz ze sobą zabrać. Ostatecznie koszt przeprowadzki będzie determinował czas pobytu w Holandii. Przy przeprowadzce na stałe być może zechcesz zabrać ze sobą sprzęty lub meble, co wygeneruje koszty związane z ich transportem.
Jak zaoszczędzić nawet do 60% na przeprowadzce do Holandii? Wystarczy dodać bezpłatne ogłoszenie w serwisie Furgonetka Giełda, opisać co, gdzie i kiedy chcemy przewieźć. Zainteresowane zleceniem firmy same zgłoszą się z propozycjami wycen. Proste, prawda?
Jakie formalności załatwić po przyjeździe do Holandii?
Jeśli wyjeżdżasz do pracy w Holandii, musisz uzyskać numer Sofi lub BSN (w zależności od długości pobytu). Jeśli jedziesz do Holandii na własną rękę, musisz samodzielnie załatwić to w urzędzie, a gdy wyjeżdżasz z agencją pracy, te sprawy są załatwiane często przez pracowników agencji. Holenderskie prawo umożliwia agencjom pracy wyrobienie numerów identyfikacji podatkowej w imieniu pracowników zza granicy.
Agencja, z którą wyjeżdżasz do pracy, zgłosi Cię też do ubezpieczenia zdrowotnego na podstawie specjalnego druku. Polskie agencje zgłaszają do ZUS-u formularz A1. Jeśli pobyt trwa dłużej niż 4 miesiące, trzeba się dodatkowo zameldować. Zameldować można się jako rezydent albo jako mieszkaniec czasowy. W przypadku wyjazdu na określony czas meldujemy się jako mieszkaniec czasowy. Przy przeprowadzce na stałe trzeba się zameldować jako rezydent. Do zameldowania potrzebny jest dowód osobisty oraz umowa najmu mieszkania lub domu.
Planujesz przeprowadzkę do Holandii? Dodaj bezpłatne ogłoszenie już dziś na https://gielda.furgonetka.pl/transportdoholandii.
Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos