Duże upały mocno zagrażają silnikom samochodowym i całym układom chłodzenia. Przegrzany silnik może być przyczyną poważnych problemów i dużych strat, dlatego musisz wiedzieć, jak się przed tym zabezpieczyć.
Dbałość o auto dostawcze nie polega tylko na jego umyciu, wymianie opon i uszkodzonych części oraz zakupieniu odpowiedniego ubezpieczenia. Równie ważne są też kwestie rzadziej brane pod uwagę, takie jak np. układ chłodzenia.
Rozpoznawanie przegrzania silnika
Najbardziej dającym się we znaki symptomem przegrzania silnika jest para buchająca spod maski. W takiej sytuacji bezpieczna jazda jest po prostu niemożliwa. Kiedy wskazówka temperatury cieczy w układzie chłodzenia niebezpiecznie wychyla się w stronę czerwonego pola, nie wolno tego bagatelizować. Oczywiście nie zawsze jest tak, że w pojeździe znajduje się takie czerwone pole. Często jest w nim tylko skala albo dwie kontrolki – granatowa oznaczająca zimny silnik i czerwona sygnalizująca przegrzanie. Przegrzany silnik może dawać różne objawy. Mogą być to problemy w działaniu ogrzewania, wyczuwalny zapach płynu chłodniczego albo nabrzmiałe przewody układu chłodzenia.
Przyczyny przegrzewania się silnika
1. Wadliwe działanie termostatu
Silnik może się przegrzewać przez źle działający termostat. Jeśli termostat się zaciął, to płyn chłodzący nie może przepływać do chłodnicy (dużego obiegu). Krąży wtedy wyłącznie wokół bloku silnika i nie mogąc się ochłodzić, po prostu się gotuje i to już w kilka minut po uruchomieniu silnika. Innym razem termostat umożliwia wyłącznie częściowy przepływ płynu i wtedy płyn chłodzący zagotowuje się dopiero po jakimś czasie. Niestety w obu tych przypadkach konieczna jest wymiana termostatu na nowy.
2. Czujnik nie uruchamia wentylatora chłodnicy
Bardzo częstą usterką instalacji elektrycznej jest czujnik, który nie włącza wentylatora chłodnicy. Konieczne jest sprawdzenie, czy pasek klinowy napędzający pompę układu chłodzącego jest odpowiednio naprężony.
3. Za mało płynu chłodniczego
Płyn chłodzący dolewa się w większości przypadków jedynie do zbiornika wyrównawczego. Na zbiorniku tym mamy oznaczenia minimum i maksimum, dzięki którym możemy monitorować poziom płynu i w razie potrzeby go uzupełniać. Nigdy jednak nie należy dolewać płynu bezpośrednio do chłodnicy ani określać jego poziom na podstawie ilości w chłodnicy. Bezwzględnie nie wolno też odkręcać korka chłodnicy, gdy silnik jest rozgrzany – grozi to wytryśnięciem gotującego się płynu i poważnym oparzeniem. Zabronione jest również uzupełnianie chłodnicy wodą, dlatego że woda nie ma takich antykorozyjnych i konserwujących właściwości jak płyn chłodniczy i może doprowadzić do uszkodzenia samochodu.
Co zrobić, kiedy silnik się przegrzeje?
Pierwszym krokiem jest sprawdzenie, czy płyn chłodniczy znajduje się w zbiorniku wyrównawczym. W tym celu odkręcamy korek powolnym ruchem – będzie słychać charakterystyczny syk – a kiedy przestanie syczeć, odkręcamy korek do końca. Jeśli płynu jest za mało, uzupełniamy go zwykłą wodą, a następnie uruchamiamy ogrzewanie, żeby w ten sposób zabrać jak najwięcej ciepła z silnika. Taki krok sprawi, że ogrzewanie będzie wykorzystane jako dodatkowa chłodnica. Przy ustawieniu maksymalnego poziomu ogrzewania otwieramy wszystkie szyby w samochodzie (albo drzwi) i pilnujemy, by temperatura wskaźnika nie przekroczyła 110 stopni Celsjusza.
Ważne: Trzeba pamiętać, że brak odpowiedniego działania albo niewłaściwe działanie mogą doprowadzić nie tylko do uszkodzenia silnika, ale też innych układów.
Zapobieganie przegrzaniu silnika
Najważniejszym krokiem w zapobieganiu przegrzania silnika jest wykonywanie systematycznych przeglądów technicznych samochodu i wymiana zepsutych elementów. Trzeba też zadbać o układ chłodzący, np. usuwając zanieczyszczenia z żeberek chłodnicy. W tym celu można przedmuchać chłodnicę od wewnątrz (od strony silnika) albo ją przepłukać, a najlepiej wykonać oba te kroki. Jeżeli blaszki są zgięte, trzeba je ostrożnie naprostować.
Dobrym rozwiązaniem jest też wyczyszczenie miski olejowej i chłodnicy oleju. W samochodzie warto mieć ze sobą zawsze olej silnikowy, płyn chłodniczy i wodę destylowaną (gdyby istniała konieczność uzupełnienia akumulatora).
Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos