Przeprawa promem jest jednym z ulubionych aspektów codziennej pracy kierowców zawodowych. Podczas przeprawy promem można spokojnie odpocząć, wyspać się i oddać lekturze. Oczywiście pracodawcy płacą kierowcom za ten czas, więc dlaczego kierowcy mieliby go nie lubić? Kierowcy samochodów ciężarowych mogą odebrać na promie dzienny odpoczynek, więc sytuacja wydaje się idealna.
Mimo iż odebranie odpoczynku na promie jest obwarowane wieloma przepisami, to kiedy spełni się odpowiednie warunki, wszystko jest w porządku. Taki odpoczynek może być przerwany tylko dwa razy, a czas przerwania odpoczynku nie może być dłuższy niż godzina. Kiedy kierowca przekroczy ten czas podczas załadunku czy rozładunku, odpoczynek nie będzie zaliczony. Oczywiście warto wspomnieć, że odpoczynek będzie spełniony tylko w sytuacji, gdy kierowca dysponuje koją lub kuszetką. Jeśli nie ma koi, czas przeprawy promowej będzie uznany za okres gotowości do pracy (dyżur kierowcy).
Koszt przeprawy promowej
Kierowcy mają do wyboru skorzystanie z kolei, mostu lub promu. Przejazd Eurotunelem na niektórych połączeniach jest dwa razy droższy niż pokonanie tego dystansu promem. Z uwagi na cięcia kosztów, firmy przewozowe decydują się częściej na korzystanie z promów. Niestety taka przeprawa trwa dłużej niż podróż koleją i dodatkowo mamy tu do czynienia z przestojami wynikającymi z czynników atmosferycznych. Mimo, iż korytarze logistyczne w Europie ciągle się rozrastają, tylko część tras pozwala na korzystanie z dróg. Niektóre trasy trzeba pokonać w inny sposób, a to generuje dodatkowe koszty.
To, ile firma przewozowa zapłaci za przeprawę promem, jest uzależnione od kilku czynników. Pierwszym czynnikiem są wymiary pojazdu. Koszt przeprawy promowej rośnie wraz z samochodem. Bilet na prom można kupić u operatora promowego lub w multiagencji pozwalającej rezerwować przeprawy. W jednym przypadku taniej kupimy bilet w multiagencji, a w innym przypadku to armator będzie oferował tańsze bilety. Trzeba jednak wiedzieć, że wszystkie ceny przepraw podane na stronach internetowych są zawyżone. Wiedząc to, zdecydowanie lepiej jest od razu zadzwonić do operatora, a wtedy okaże się, że można kupić bilet zdecydowanie taniej, niż rezerwując go online.
Ważne: Obsada może, ale nie musi wpływać na cenę. W jednym przypadku taki sam koszt poniesie jeden kierowca, jak i podwójna obsada, a w innym przypadku podwójna obsada będzie droższa.
Warunki na promie
Standardy promów różnią się w zależności od operatora. Jeśli trasa jest dłuższa, kierowca może liczyć na koję lub kuszetkę. Jeśli stosunkowo krótka – niekoniecznie. W niektórych przypadkach w cenę biletu wliczony jest obiad oraz dostęp do internetu, w innych tylko obiad lub tylko dostęp do internetu.
Kierowca musi pamiętać, by przy wjeżdżaniu na prom podjechać do odpowiedniej bramki. Każdy armator ma wydzielone inne bramki i miejsce podstawienia jest zależne od biletu. O dalsze postępowanie nie trzeba się martwić, gdyż obsługa promu instruuje dokładnie co do dalszych kroków. Warto jednak wcześniej zapoznać się z materiałami, np. w formie wideo, dzięki którym kierowca dowie się więcej o takich przeprawach.
Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos