Firmy działające w branży logistycznej ponoszą zwykle dość duże koszty, ale możliwe jest ich ograniczenie i to bez straty klientów czy renomy. Zwykle rosną one wraz ze wzrostem liczby produktów, ale dzięki rozsądnemu gospodarowaniu zapasami w firmowej kasie może zostać więcej pieniędzy. Dowiedz się, jak obniżyć koszty w logistyce.
W celu ograniczenia kosztów związanych z łańcuchem dostaw warto przede wszystkim rozbić konkretne usługi na części pierwsze i zastanowić się, co można usprawnić na każdym etapie, czy to w kwestii przechowywania, czy dystrybucji. W tym miejscu warto wziąć pod uwagę również outsourcing w firmie transportowej, czyli delegowanie konkretnych zadań do innej firmy. Dzięki outsourcingowi można wydatnie obniżyć koszty, jednocześnie usprawniając przepływ towarów.
Sposobów na obniżanie kosztów w logistyce jest wiele, ale my przyjrzymy się tylko tym najważniejszym i jednocześnie dającym najlepsze efekty.
1. Maksymalne wykorzystanie przestrzeni magazynowej
Firma wykorzystująca zewnętrzne magazyny nie zawsze zwraca uwagę na to, w jaki sposób wykorzystywana jest przestrzeń, za którą się płaci. Czasami firma ponosi duże opłaty za dysponowanie sporą przestrzenią, ale towar jest w konkretnym magazynie rozłożony na tyle źle, że doprowadza to do straty pieniędzy. Równie dobrze towary te mogłyby się zmieścić w mniejszej i tańszej przestrzeni. W branży transportowej niezwykle ważne jest odpowiednie rozmieszczenie ładunków w samochodzie, natomiast w logistyce kluczową kwestią powinno być rozmieszczenie produktów w magazynie. Efektywniejsze wykorzystanie przestrzeni wymaga przygotowania stosunkowo wąskich alejek oraz rozsądną aranżację magazynu. Warto też zadbać o odpowiednie oznakowanie przestrzeni, bo to usprawni pracę.
2. Zmniejszenie liczby magazynów
Zrezygnowanie z wielu magazynów na rzecz jednego, ale większego zwykle przynosi firmie duże oszczędności. Koszt utrzymania wielu magazynów jest znacznie wyższy niż koszt utrzymania jednego obiektu, a ponadto w jednym magazynie łatwiej zapanować nad dostępnymi produktami.
3. Odpowiednie oświetlenie
Przestrzenie magazynowe są przez cały czas pracy oświetlone sztucznym światłem, a prąd niestety kosztuje. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest wymiana żarówek na energooszczędne, najlepiej LED. Takie żarówki dają mocne światło i są trwałe, a dodatkowo tańsze w eksploatacji oraz tradycyjnych żarówek.
4. Optymalizacja opakowań
Dużym błędem jest sprzedaż produktów zapakowanych w opakowania zdecydowanie większe niż mieszące je produkty. Im większe jest opakowanie, tym z reguły jest droższe, a dodatkowo wzrasta koszt jego magazynowania, bo taki produkt potrzebuje więcej miejsca. Istotny jest też rodzaj wypełnień w opakowaniach. Różnica w kosztach sztucznych wypełniaczy a wypełniaczy z makulatury jest znacząca. Warto też zastanowić się nad ponownym wykorzystaniem części opakowań. Jeśli jest to możliwe, w dłuższej perspektywie czasu pozwoli to zaoszczędzić sporo pieniędzy.
5. Uniwersalne materiały POS
Częstym problemem w logistyce jest przechowywanie dużej ilości materiałów wykorzystywanych później w promocji. Jeśli Twoja firma korzysta z materiałów POS, warto się zastanowić nad tym, by wykorzystywać materiały uniwersalne – do wielokrotnego użytku. Najlepszym rozwiązaniem są materiały modułowe lub te z wymiennym toperem, a przy tym takie, które można łatwo złożyć, zmniejszając ich gabaryty.
6. Pozbywanie się zapasów
Zarządzanie zapasami to ogromne wyzwanie. Jeśli firma kupiła zbyt dużo towarów i nie może ich szybko sprzedać, to ponosi duże koszty magazynowania, a w dodatku „zamrozi” pieniądze. Zapasów powinna być zawsze minimalna potrzebna ilość. Stany magazynowe powinny być niewiele większe niż bieżące zapotrzebowanie.
7. Ograniczenie przesyłek ponadgabarytowych
Podczas przechowywania i transportu zwykle największe koszty generują ponadgabarytowe przesyłki, więc warto takich unikać. Niestandardowe wymiary przesyłek znacznie utrudniają pracę, a jednocześnie nie zawsze są dochodowe.
8. Optymalizacja transportu
W optymalizacji transportu najlepiej wykorzystać skuteczne metody planowania tras oraz grupowanie zamówień. Łączenie dwóch transportów w jeden nawet z niewielką zmianą trasy zawsze jest bardziej opłacalny niż dwa odrębne transporty.
9. Outsourcing kluczem do sukcesu
Firmy działające w branży logistycznej coraz częściej stawiają na outsourcing usług, bo ten model pozwala znacząco ograniczyć koszty prowadzenia działalności. Jeśli koszt zlecenia konkretnych działań zewnętrznej firmie jest niższy niż koszt utworzenia nowych miejsc pracy czy zakupu sprzętu, to opłacalność tego rozwiązania nie podlega dyskusji. Firma, do której oddelegowane będą konkretne zadania może obsługiwać zamówienia w ramach jednego systemu informatycznego, co gwarantuje sprawny przepływ informacji i zwiększenie efektywności pracy. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest przekazanie większości obowiązków jednej firmie niż kilku firmom, bo im mniej pośredników, tym niższe wydatki.
Logistyka nie musi generować dużych kosztów. Wszystko zależy od tego, jak dobrze przemyślisz strategię działania i gdzie uda Ci się znaleźć oszczędności. Obniżenie kosztów nie musi się wiązać z pogorszeniem jakości świadczonych usług, a wręcz przeciwnie – czasami im więcej oszczędności, tym te usługi będą realizowane lepiej. Niższe koszty pozwolą Ci też sprzedawać taniej, a to z pewnością wpłynie na rentowność firmy.
Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos