Zima nie odpuszcza, więc kierowców czeka jeszcze przynajmniej kilka tygodni trudniejszych warunków drogowych. Problemy z odmrażaniem zamków, skrobaniem szyb i zrzucaniem z dachów śniegu są tak naprawdę tylko początkiem. Później każdy kierowca musi się zmierzyć z drogą, która nierzadko bywa bardzo trudna. Zobacz, jak bezpiecznie jeździć nawet wtedy, kiedy warunki drogowe są wyjątkowo trudne.
Jeśli jesteś kierowcą, wiesz, jak ciężko przygotować rano samochód do jazdy i ile nerwów zajmuje dotarcie do pracy, na zakupy czy do szkoły dziecka. Jeszcze więcej trudności czeka zawodowych kierowców, którzy wykorzystują samochody jako narzędzia pracy. Mimo wszystko odpowiednia technika jazdy pozwala uniknąć niebezpieczeństw. Bezpieczna eksploatacja samochodów dostawczych i osobowych to w tym przypadku podstawa realizacji transportu.
Zasady bezpiecznej jazdy zimą
1. Przygotowanie samochodu
Najlepiej jeździ się późną wiosną i latem. Wystarczy wyjść z domu, wsiąść do auta i odjechać. Zimą nie jest to już takie proste, bo zanim wsiądziesz za kierownicę, musisz właściwie przygotować samochód. Najłatwiej w tym przypadku mają właściciele samochodów garażowanych – te wystarczy ewentualnie tylko nieco rozgrzać. Gdy auto stoi na dworze, sprawa jest trudniejsza. Trzeba wstać nawet 15 minut wcześniej i dokładnie odśnieżyć samochód oraz wyskrobać szyby. W rozmrażaniu szyb pomoże specjalny odmrażacz (do kupienia na stacjach benzynowych za ok. 10 zł), a jeszcze lepszym rozwiązaniem jest zastosowaniem specjalnej maty na przednią szybę. Mata chroni szybę przed zamarzaniem i przyspieszy przygotowanie samochodu. Pozostałe szyby musisz niestety oczyścić ręcznie i warto to zrobić bardzo dokładnie. Pamiętaj też o tym, by usunąć cały śnieg z dachu pojazdu – śnieg spadając na szybę samochodu lub na inne auto, może spowodować zagrożenie. Pamiętaj też o tym, by kontrolować na bieżąco ciśnienie w oponach i stan opon. Więcej na ten temat dowiesz się z artykułu „Wszystko, co należy wiedzieć o oponach”.
2. Czyszczenie przedniej szyby
Nawet jeśli wyskrobiesz szybę, może na niej zostać dużo zabrudzeń, które znacząco ograniczają widoczność. Pamiętaj o uzupełnianiu płynu do spryskiwaczy i w razie potrzeby odtłuść też szybę od wewnątrz. Parowaniu szyb zapobiegniesz poprawną eksploatacją klimatyzacji oraz systematyczną wymianą filtra kabinowego.
3. Odchylanie wycieraczek
Pod wycieraczki warto włożyć wspomnianą wyżej matę, kawałek kartonu lub całkowicie je odchylić, żeby się nie przymarzły. Włączenie przymarzniętych wycieraczek może doprowadzić do urwania piór, a nawet uszkodzenia silniczka.
4. Zaopatrzenie się w łopatę i woreczek z piaskiem
Mimo najlepszej techniki jazdy i doskonałego samochodu może się przytrafić sytuacja, kiedy duża ilość śniegu i śliska nawierzchnia pod śniegiem uniemożliwiają ruszenie. Dobrze jest mieć wtedy w bagażniku łopatę do śniegu, a nawet woreczek z piaskiem, żeby można go było podsypać pod koła. Niektórzy kierowcy zaopatrują się nawet w cienkie drewniane deseczki, żeby w razie potrzeby podłożyć pod koła.
5. Właściwe korzystanie ze skrzyni biegów i gazu
Zimą łatwiej jeździ się kierowcom posiadającym samochody z przednimi napędami, a najłatwiej tym, którzy mają samochody 4 x 4. Jeśli masz auto z tylnym napędem, ostrożnie dodawaj gazu na zakrętach. Nie przetrzymuj też samochodu zbyt długo na wysokich obrotach i delikatnie ruszaj z miejsca. Jeśli jezdnia jest bardzo oblodzona, możesz wypróbować ruszanie bez gazu lub z 2 biegu.
6. Przetestuj auto
Każdy samochód jest nieco inny i to samo dotyczy także przyczepności na śliskiej nawierzchni. Jeśli chcesz sprawdzić, jak reaguje na nią Twój samochód, znajdź kawałek pustego oblodzonego placu i przetestuj auto. Skręć intensywniej, mocniej manewrując kierownicą, postaraj się „wyczuć” samochód i zrozumieć, jak reaguje.
7. Wchodź w zakręty większym łukiem
Przed zakrętem poszerz sobie nieco kąt wejścia. Jeśli mocno skręcisz kierownicą na zakręcie, przednia oś łatwiej straci przyczepność. Pamiętaj, że hamować, zmieniać tor jazdy i biegi należy tylko przed zakrętem.
8. Obserwuj drogę
Zimą droga hamowania znacznie się wydłuża, a ponadto na zaśnieżonej jezdni tworzą się koleiny. Zwykle pośrodku drogi tworzą się 3 koleiny – dwie odrębne dla poszczególnych pasów i środkowa wspólna. Kiedy przy mijaniu innego pojazdu zjedziesz za bardzo w prawo z tej środkowej koleiny, może dojść do poślizgu i stłuczki. Patrz też na pobliskie przejścia dla pieszych, przystanki autobusowe i wszystkie te miejsca, w których mogą znajdować się ludzie. Zahamowanie przed pieszym lub rowerzystą może być niemożliwe, kiedy zobaczysz go w ostatniej chwili. Szczególną ostrożność zachowaj w terenie zabudowanym.
9. Zachowuj większy odstęp
Z uwagi na dłuższą drogę hamowania, zimą należy zachować jeszcze większy odstęp od innych pojazdów. Częściej musisz też zerkać w lusterka. Poprawne korzystanie z lusterek samochodowych znacząco zwiększa bezpieczeństwo i oczywiście bardzo rozsądnie wciskaj pedał hamulca. Hamowanie powinno być delikatne, a kiedy jest to konieczne, najlepiej zahamować silnikiem, czyli po prostu zredukować bieg.
10. Ostrożnie wyprzedzaj
Brak śniegu wcale nie oznacza, że droga jest całkowicie bezpieczna. Nawet jeśli jezdnia jest czarna, to pomiędzy dwoma pasami ruchu może się znajdować oblodzony niewidoczny pasek, który spowoduje poślizg podczas wyprzedzania.
11. Odpowiedni sposób parkowania
Samochody pozostawiane na noc na dworze powinny być parkowane przodem do wyjazdu. Wtedy łatwiej będzie ruszyć z miejsca i unikniemy konieczności cofania i manewrowania na zaśnieżonej nawierzchni.
12. Unikaj jazdy na luzie
Jazda na luzie na śliskiej nawierzchni jest bardzo niebezpieczna. Nietrudno wtedy o utratę przyczepności, do czego doprowadza bezwładność kół.
13. Rozbujaj auto na śliskiej nawierzchni
Na zaśnieżonych i śliskich podjazdach czy parkingach najłatwiej jest ruszyć po wcześniejszym „rozbujaniu” samochodu. Trzeba to zrobić na półsprzęgle, bo pozwala to ubić śnieg pod kołami i łatwiej ruszyć.
14. Zachowaj ostrożność na wiaduktach i mostach
Na mostach i wiaduktach jest często gołoledź, czyli niewidoczna warstwa lodu. Taki lód może się pojawić również w pobliżu zbiorników wodnych, więc przejeżdżając przez taki teren, zwolnij i nie wykonuj gwałtownych manewrów.
15. Mocniej obciąż samochód
Im cięższy jest samochód, tym lepiej trzyma się drogi. Jeśli Twoje auto jest lekkie i boisz się poślizgu, zatankuj je do pełna. Możesz nawet włożyć jakieś cięższe rzeczy do bagażnika, by zwiększyć wagę pojazdu. Oczywiście nie można z tym przesadzić, bo mocne obciążenie tylnej osi przy przednim napędzie będzie powodowało jeszcze większe problemy z przyczepnością. W razie utraty przyczepności pamiętaj, że zdecydowanie lepiej jest wjechać w miękką zaspę, niż w inne auto.
16. Nie zapominaj o zapięciu pasów
Wielu kierowców jeździ w kurtkach lub marynarkach, które krępują ruchy, a do tego osoby te nie zapinają pasów. To bardzo niebezpieczne połączenie. Zdecydowanie lepiej rozgrzać wcześniej samochód, zdjąć kurtkę i zapiąć pasy. Unikniesz w ten sposób nie tylko niebezpieczeństwa, ale też mandatu.
Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos