Transport jest obecnie jedną z najszybciej rozwijających się branż, tak więc własna firma transportowa otwiera szerokie możliwości. Jednak, by biznes ten w ogóle miał sens, przyszły przedsiębiorca musi zwrócić uwagę na przepisy prawne, które będą go dotyczyły. Powinien również dopełnić dokładnie wszelkich formalności, tak by firma mogła legalnie podejmować zlecenia transportowe.

Zalety posiadania własnej firmy transportowej

Do zalet prowadzenia firmy w branży transportowej należą przede wszystkim wysokie potencjalne zarobki oraz duża niezależność i możliwość nieograniczonego rozwoju. Kierowca jest sam sobie szefem i to od niego zależy, jak potoczy się ścieżka jego rozwoju. Firmy transportowe coraz częściej skłonne są podejmować współpracę z kierowcami, którzy sami prowadzą działalność. Jest to dla nich korzystne tak pod kątem konieczności wypełniania postanowień Kodeksu Pracy, jak i pod kątem finansowym. Kolejną, bardzo ważną zaletą, jest możliwość zdobycia bardzo cennych kontaktów biznesowych, które wpłyną na dalsze losy firmy.

Co warto mieć na start, oprócz pieniędzy?

Żeby w ogóle założyć firmę transportową, trzeba dysponować niezbędnymi kontaktami już na start, a dodatkowo mieć doświadczenie w branży. Trudno byłoby uwierzyć w to, że osoba, która nie wie o branży transportowej nic albo wie niewiele, a dodatkowo nie dysponuje żadnymi kontaktami, będzie sobie w niej w stanie poradzić.

Bardzo ważna jest nie tylko teoretyczna znajomość środowiska, ale praktyka w kabinie pojazdu, bo tylko to da pewność swobodnych kontaktów z przyszłymi zleceniodawcami. To właśnie doświadczenie czyni taką osobę wiarygodną, ułatwia negocjowanie stawek oraz uniknięcie współpracy z kontrahentami, którzy mogliby oszukać młodego przedsiębiorcę.

Posiadanie choćby podstawowej bazy kontaktów pozwoli znaleźć pierwsze zlecenia transportowe i rozwinąć firmę. Oczywiście nie chodzi tylko o kontakty do potencjalnych zleceniodawców, ale też warsztatów czy firm zajmujących się leasingiem, które są w stanie zaoferować niższe ceny. Im więcej kontaktów, tym większa możliwość rozwoju i tym niższe koszty prowadzenia działalności.

Formalności podczas zakładania firmy transportowej

Formalności, jakich należy dopełnić, będą wynikać z tego, jaką formę działalności wybierze kierowca oraz na jaką formę opodatkowania się zdecyduje. W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej, kiedy brane są zlecenia od większych firm transportowych, nie ma nawet konieczności inwestowania we własny samochód ani licencję. Oczywiście możliwe jest też zakupienie samochodu, zainwestowanie w licencję i działanie jako podwykonawca albo zdecydowanie się na stworzenie dużej firmy.

Najmniej formalności będzie w przypadku samozatrudnienia. Konieczne jest do tego jednak posiadanie certyfikacji w przewozie krajowym i/lub międzynarodowym, nabycie samochodu, wykupienie dla niego polisy od odpowiedzialności cywilnej, zarejestrowanie firmy i oczywiście posiadanie stosownego zabezpieczenia finansowego. Obecny rynek usług finansowych pozwala młodemu przedsiębiorcy sfinansować zakup pojazdu kredytem lub wziąć samochód w leasing. Dlatego też okrojenie początkowych kosztów uruchomienia firmy nie jest wcale trudne.

Każda osoba, która chce przyjmować zlecenia na busa, czy też realizować transport ciężarowy, musi liczyć się z kontrolami z Inspektoratu Transportu Drogowego. Żeby uniknąć zbyt częstych odwiedzin, lepiej jest stosować się do wszystkich przepisów prawa. Jednym z nich jest konieczność wnoszenia odpowiednich opłat autostradowych i drogowych. Firma transportowa musi ponosić opłaty w systemie viaTOLL. Każdy samochód musi być zarejestrowany w tym systemie i mieć zamontowane urządzenie via BOX.

Firma transportowa ponosi duże koszty prowadzenia działalności. Nie tylko zakup pojazdów, ale też paliwa, czy opłaty za wspomniany wyżej system viaTOLL oraz za księgowość. Na szczęście istnieje wiele sposobów, dzięki którym można zoptymalizować koszty prowadzenia działalności (dotacje, kredyty, leasing).

Własna firma transportowa to możliwość dużych zarobków i osiągnięcia sukcesu w branży, ale tylko wtedy, gdy jest prowadzona rzetelnie oraz w sposób odpowiadający potrzebom i oczekiwaniom rynku.

Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos

Powiązane artykuły