Na polskim rynku jest około 40 milionów palet, a aż 20% z nich nie ma certyfikatu legalności. Warto zapoznać się z kategoriami palet, ich wymiarami i standardami, by upewnić się, że te, którymi wykonujemy przewóz towarów, są legalne. Dodatkowo też bardzo ważne jest, aby umiejętnie rozmieszczać je w przestrzeni ładunkowej i odpowiednio zabezpieczyć.
Paleta jest najczęściej drewnianą platformą, która służy do składowania oraz przenoszenia towarów. Jest to sztywne podłoże przeznaczone dla niewielkich opakowań, które można przewozić w większych ilościach. Paleta jest tak zaprojektowana, by można ją było łatwo podnosić i przewozić z wykorzystaniem wózka widłowego oraz łatwo realizować transport drogowy.
Paleta może ponadto służyć do zabezpieczania ładunku w czasie transportu. Pisaliśmy o tym w jednym z poprzednich tekstów, który możesz znaleźć tutaj. Należy pamiętać też, że odpowiedzialność przewoźnika w transporcie polega między innymi na tym, aby zadbać o odpowiednie rozmieszczenie towaru i nie przekroczyć DMC konkretnego pojazdu. Więcej o tym przeczytacie w tym artykule.
Euro paleta
Paleta Euro jest najpopularniejszym rodzajem palety. Nazywa się ją paletą EURO, paletą EPAL lub paletą EURO EPAL. Standardowym materiałem wykonania euro palety jest drewno, a konstrukcja ma wymiary 800 x 1200 x 150 mm. Paleta euro waży około 25 kg i może być produkowana przez każdą firmę, która ma licencję EPAL. Palety euro w dokumentach magazynowych oraz spedycyjnych oznacza się jako EUP.
Normy i oznaczenia dla palet euro
Standard dla palet euro jest określony w Karcie UIC 435-2 dla produkcji płaskich palet drewnianych i UIC 435-4 w przypadku naprawy drewnianych palet płaskich.
Europalety są markowym produktem, który podlega ochronie zgodnie z Ustawą „Prawo własności przemysłowej” z 01.11.2007 roku.
Obowiązkowe oznaczenie takich palet to:
- oznaczenie kolei lub napis EPAL na lewym wsporniku,
- oznaczenie numeru producenta oraz roku i miesiąca produkcji na środkowym wsporniku,
- gwóźdź recertyfikujący (w przypadku naprawy) oraz klamra,
- znak EUR na prawym wsporniku,
- czarna klamra I poziomu kontroli,
- żółta klamra II poziomu kontroli.
Rodzaje palet euro
Drewniane palety euro występują w czterech rodzajach, w zależności od wymiarów:
- EUR 1 – 800 mm x 1200 mm
- EUR 2 – 1200 mm x 1000 mm
- EUR 3 – 1000 mm x 1200 mm
- EUR 6 – 800 mm x 600 mm
Wymiary elementów palet euro
Wszystkie składowe elementy euro palet powinny mieć określone wymiary. W przypadku palety o wymiarach 800 x 1200 cm prezentują się one następująco:
- Deska dolna skrajna – 1200* x 100** x 22***
- Deska górna skrajna – 1200 x 145 x 22
- Deska dolna środkowa – 1200 x 145 x 22
- Wydłużnica – 800 x 145 x 22
- Deska górna środkowa – 1200 x 145 x 22
- Deska górna pośrednia – 1200 x 100 x 22
- Wspornik zewnętrzny – 145 x 100 x 48
- Wspornik środkowy – 145 x 145 x 78
* – długość
** – szerokość
*** – grubość
Transport palet euro
W sytuacji, gdy na palecie układa się opakowania takie same jak jej wymiary albo mniejsze, to paleta zaczyna przypominać platformę ładunkową bez bocznych ścian. Jednak bardzo duże zagrożenie przewrócenia się palety albo przechylenia ładunku sprawia, że koniecznie trzeba mocować odciągi. Poprawne zabezpieczenie ładunku wymaga obliczenia parametrów mocowania. Pod uwagę bierzemy tutaj tarcie między powierzchniami ładunku i palety, masę załadowanej palety, a także stosunek szerokości i wysokości. Zastosowanie odciągów jest zdecydowanie najlepszym sposobem mocowania palety, ale warto używać też folii termokurczliwej i rozciągliwej. Często konieczne jest również wypełnienie wolnej przestrzeni między paletami i do tego celu też można użyć palet albo desek.
Wykorzystanie euro palet jest bardzo duże, ale obecnie coraz częściej są one zastępowane przez plastikowe palety. Palety z plastiku nie poddają się działaniu promieniowania UV, a ponadto mają stałą wagę (nie nasiąkają wodą) i łatwo jest je poddać recyklingowi. Ich żywotność to nawet 10-15 lat, więc z pewnością za jakiś czas zaczną wypierać drewniane palety.
Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos