Koszty paliwa są jednymi z największych opłat ponoszonych przez firmy transportowe. Nie dziwi więc fakt, że przewoźnika powinny zainteresować wszelkie sposoby pozwalające na ograniczenie spalania. Jedną ze skutecznych metod jest regularne czyszczenie filtrów DPF.
Czyszczenie filtrów DPF = mniejsze wydatki na paliwo
Filtry DPF, czyli filtry cząstek stałych zmniejszają wydzielanie do atmosfery szkodliwych substancji będących następstwem spalania paliwa. Do tej pory częstą praktyką było wycinanie filtrów DPF z uwagi na ich wysokie ceny, ale proceder ten został wyeliminowany przez zaostrzenie przepisów – pojazdy z wyciętymi filtrami nie mogą poruszać się po drogach i muszą zostać w te filtry doposażone, a następnie przejść pozytywnie badania techniczne. Uszkodzenia filtrów DPF spędzały sen z powiek wielu przewoźnikom, ale na te części trzeba spojrzeć z nieco innej perspektywy.
Każdy filtr ma na celu zatrzymywanie przede wszystkim cząsteczek sadzy, ale na ochronie środowiska jego zadanie się nie kończy. Czysty i w dobrym stanie ułatwia pracę silnika, a tym samym przyczynia się do niższego spalania. W filtrze z nagromadzonymi cząsteczkami stałymi przepływ powietrza jest mniejszy, przez co zwiększa się ciśnienie wsteczne, a praca silnika jest utrudniona. Im więcej cząstek znajduje się w środku, tym więcej spalonego paliwa i tym szybsze termiczne starzenie się filtra, a tym samym częstsza konieczności jego wymiany. Kluczem do optymalnej eksploatacji tej części jest dbałość o jej dobry stan, a dokładnie regularne czyszczenie. Jeśli jest systematycznie oczyszczany, to pracuje dłużej.
Niedrożny filtr DPF – dlaczego zwiększa spalanie?
Niedrożny filtr DPF przyczynia się do wzrostu spalania na dwa sposoby:
- przez wzrost przeciwciśnienia wydechu wynikający z ograniczenia przepływu powietrza w filtrze;
- przez częste aktywne regeneracje wymagające dodatkowego paliwa do okresowego podgrzewania filtra.
Sposobem na niższe spalanie jest więc nie tylko czyszczenie filtrów DPF, ale też zwiększenie odstępu czasu między poszczególnymi regeneracjami. Dzięki okresowemu czyszczeniu filtra można oczywiście nie tylko zwiększyć jego żywotność i zmniejszyć spalanie paliwa, ale też zwiększyć wydajność wypalania cząstek stałych. Filtry DPF zaleca się czyścić metodą hydrodynamiczną przy użyciu specjalistycznego sprzętu. Koszt zabiegu to ok. 800-1200 zł (nowy filtr jest wart nawet kilkanaście tysięcy złotych), a po tym zabiegu zużycie paliwa spada nawet o 1-3 litry na 100 km, więc wydatek zwraca się bardzo szybko.
Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos