Przed wyruszeniem w trasę powinno się zawsze dokładnie zaplanować ją i dotyczy to każdego kierowcy, zarówno tego, który realizuje zlecenia transportowe, jak i jadącego w celach prywatnych. W przypadku transportu konieczne jest ustalenie miejsca załadunku oraz rozładunku i ewentualny tranzyt przez inny kraj bądź kraje. Odpowiednie planowanie pozwoli uniknąć problemów.

Kierowca przewożący ładunki powinien uwzględniać postoje na monitorowanych parkingach, punkty POI, rozmieszczenie stacji benzynowych czy chociażby przepisy drogowe, jakie obowiązują w konkretnych krajach, o których pisaliśmy w jednym z naszych ostatnich tekstów. Takie planowanie trasy to nie tylko gwarancja zachowania bezpieczeństwa, ale i zwiększenie komfortu podróży.

Planowanie trasy – kto za nie odpowiada?

W większych firmach transportowych stworzone jest odpowiednie miejsce pracy dla osoby, której zadaniem jest planowanie tras kierowców. Wybierana jest optymalna trasa, z uwzględnianiem przejazdów i postojów, i na jej podstawie weryfikuje się wyniki uzyskane przez kierowców. W przypadku mniejszych przewoźników planowanie trasy spoczywa na kierowcy. To do jego zadań należy terminowe dostarczenie ładunku oraz zapewnienie mu bezpieczeństwa podczas transportu. Realizacja tych zadań byłaby trudna, gdyby nie nowoczesne urządzenia, które wspierają procesy planowania.

Tradycyjna forma planowania przejazdu

Dawniej, kiedy nie funkcjonował jeszcze system GPS, kierowcy polegali przede wszystkim na atlasach samochodowych. Do dziś dnia dobra mapa jest albo dodatkową pomocą, albo jedyną opcją stosowaną przez kierowców. Wielu kierowców bazuje także na zdobytym przez lata doświadczeniu, szczególnie gdy przewozy realizowane są w te same miejsca. Trzeba jednak pamiętać o tym, że infrastruktura drogowa podlega ciągłym przeobrażeniom, drogi są remontowane, wiele tras zamkniętych, z objazdami lub z tymczasową organizacją ruchu. W takim przypadku mapa i doświadczenie nie wystarczą.

Pomocne będzie z pewnością CB radio, ale i ono nie rozwiązuje sprawy całkowicie. Kierowca, który komunikuje się z innymi pojazdami na kanale 19, może uzyskać część informacji, ale czasami będą one nadal niewystarczające.

Specjalistyczne programy do planowania tras

Rozwój technologii pozwala nam dzisiaj zaplanować trasę na dowolnym urządzeniu wyposażonym w moduł GPS – laptopie, tablecie, nawigacji, a nawet najprostszym smartfonie. W urządzeniach tych można zainstalować specjalne oprogramowanie np. AutoMapę, która pozwoli wyznaczyć optymalną trasę zarówno na drogach krajowych, jak i europejskich. Ogromną zaletą tego rozwiązania są komendy głosowe – oprogramowanie informuje kierowcę zawczasu, jak powinien postąpić (kiedy skręcić, ile jechać prosto itd.)

Programy dostosowane do potrzeb samochodów ciężarowych informują także o dodatkowych parametrach, takich jak np. wysokości wiaduktów czy ograniczeniach tonażu na danej drodze. Bardzo przydatną funkcją jest też uwzględnianie ograniczeń czasowych.

Idealny program do planowania trasy powinien pozwalać na wprowadzanie indywidualnych parametrów, takich jak na przykład dodawanie kolejnych etapów podróży, wybieranie najkrótszej bądź najszybszej trasy, a także omijanie płatnych odcinków autostrad. Korzystając z takiego programu, kierowca będzie mógł wyliczyć koszt przejazdu z rozbiciem na koszt paliwa oraz ewentualnych opłat drogowych. Niektóre zaawansowane programy tego typu powiązane są też z giełdami transportowymi i platformami przetargowymi.

Ogromną zaletą elektronicznych map jest ich stała aktualizacja. Nowe dane wprowadzane są na bieżąco, a w części przypadków kierowca może się też dowiedzieć o utrudnieniach na drodze spowodowanych kolizjami lub o umiejscowieniu patroli policji. Niestety urządzenia te, choć genialne, nie przewidzą utrudnień ani np. załamania pogody, dlatego też kierowca podczas planowania trasy powinien uwzględnić ewentualny poślizg i w miarę możliwości założyć naddatek czasu.

Z pewnością nie powinno się planować trasy w ostatniej chwili. Pośpiech powoduje, że można pominąć jakieś ważne aspekty i po podejmować złe decyzje już za kierownicą. To bardzo dekoncentruje, tymczasem zaplanowanie przejazdu wcześniej pozwala się kierowcy skoncentrować na jeździe i spokojnie dowieźć ładunek.

Planowanie odpoczynku

Każda trasa powinna zawierać odpowiednie przerwy na odpoczynek. Odpoczynek to nie tylko wymóg prawa, ale też gwarancja bezpieczeństwa w dalszej podróży. Zmęczony, niewyspany kierowca stwarza zagrożenie nie tylko dla siebie, ale też dla innych uczestników ruchu drogowego. Planując odpoczynek, konieczne jest wybieranie odpowiednich miejsc. Najlepiej decydować się na strzeżone i oświetlone parkingi. Niestety to na postojach dochodzi najczęściej do kradzieży ładunku, paliwa, a nawet samochodów. Jeżeli trasa nie przewiduje parkowania na strzeżonych parkingach, warto zadbać o odpowiednią klauzulę postojową.

Nowoczesne rozwiązania pozwalają optymalnie zaplanować trasę i ułatwić poruszanie się po drogach. Ważna jest jednak też wyobraźnia samego kierowcy, czyli zaplanowanie trasy tak, by zbliżający się termin dostarczenia ładunku nie rzutował na krótszy odpoczynek bądź nagłe zmiany trasy. Zawsze lepiej jest wyjechać wcześniej i z dokładnym planem, niż spieszyć się i narażać bezpieczeństwo swoje oraz ładunku.

Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos

Powiązane artykuły