Na proces logistyczny w transporcie drogowym składa się wiele etapów, a każdy z nich jest tak samo ważny. Od dobrze zaplanowanego i przeprowadzonego zależy standard transportu, a tym samym zadowolenie wszystkich stron umowy przewozowej.
1. Zgłoszenie zlecenia transportowego
Proces logistyczny rozpoczyna się w momencie, kiedy klient zgłasza do firmy przewozowej zapytanie dotyczące usług transportu. Na tym etapie pracownik firmy ocenia charakterystykę towaru oraz miejsce jego odbioru, a także dostawy i wyszukuje rozwiązania, które będą w danym przypadku najskuteczniejsze. Dobiera się metodę transportu oraz typuje pojazdy spełniające wymagania niezbędne dla towarów będących przedmiotem przewozu.
2. Wycena transportu i oferta
Po wstępnej ocenie możliwości wykonania zlecenia, firma wycenia je. W tym przypadku pracownik działu handlowego musi się skonsultować ze spedytorem, który przekaże informacje o szacowanym koszcie przewozu. Cena przewozu jest ustalana z uwzględnieniem dystansu, jaki musi przebyć towar, krajów załadunku i rozładunku, ewentualnych kosztów dodatkowych takich jak płatne przejazdy czy odprawy celne oraz ograniczeń czasowych przewozu i ubezpieczeń wymaganych w transporcie. Na koszty logistyczne składa się cały proces przewozu, nad którym czuwa sztab ludzi. Po zaakceptowaniu przedstawionych warunków finansowych i po ewentualnych negocjacjach zaczyna się współpraca ze spedytorem zapoczątkowana ustaleniem terminu załadunku i rozładunku oraz wszelkich dodatkowych wymogów. Na tym etapie ustalony zostaje pełny harmonogram transportu.
3. Przydzielenie transportu do spedytora
Po przyjęciu zlecenia klientowi przydzielany jest indywidualny opiekun odpowiedzialny za organizację transportu. Spedytor ma za zadanie koordynować transportem w taki sposób, by został wykonany bezpiecznie, terminowo i wedle wskazówek klienta. Po akceptacji warunków spedytor wprowadza zlecenie do systemu teleinformatycznego i wybiera przewoźnika, który zrealizuje zlecenie. Po dokonaniu wyboru spedytor przesyła klientowi informacje dotyczącą pojazdu, jakim transportowany będzie towar oraz dane kierowcy oraz numer telefonu do przewoźnika i do kierowcy.
4. Przygotowanie ładunku i załadunek
Ustalonego dnia i o wyznaczonej godzinie przewoźnik podstawia samochód, na który załadowane zostaną towary klienta i od tego momentu zaczyna się właściwa część transportu. Przewoźnik otrzymuje list przewozowy, fakturę oraz inne dokumenty niezbędne w trasie, a także wszelkie wytyczne, które pomogą mu we właściwej realizacji zlecenia.
5. Transport i kontrola przewozu
Po załadowaniu na pojazd załadowca potwierdza spedytorowi wagę oraz ilość umieszczonego towaru, a jeśli wszystko zgadza się z danymi zlecenia, samochód wyrusza w trasę. Od tego momentu klient (nadawca) ma stałą kontrolę nad każdym etapem przewozu i otrzymuje wszystkie dane o przebiegu transportu, począwszy od informacji o załadunku po informację o dotarciu przewoźnika do celu i rozładunku. Zlecenie kończy się na dostarczeniu towaru w miejsce ustalone w umowie, ale nie jest to jeszcze ostatni etap współpracy.
6. Skompletowanie dokumentacji transportowej
Końcowym etapem jest skompletowanie niezbędnej dokumentacji przewozowej. Firma organizująca transport musi otrzymać list przewozowy z potwierdzeniem dostawy, faktury zakupu i dokumenty celne. Kolejnym krokiem jest wystawienie klientowi faktury za zlecenie z ustalonym wcześniej terminem płatności, a cała współpraca kończy się badaniem satysfakcji z wykonanej usługi. Ten ostatni element jest ważny w kontekście dopasowania jakości usług do indywidualnych potrzeb klientów i nie powinien być nigdy pomijany.
Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos