W okresie jesienno-zimowym samochody są bardziej narażone na uszkodzenia. Trudne warunki pogodowe doprowadzają szczególnie do awarii w obrębie układu zawieszenia, ale problemy może stwarzać także silnik czy układ hamulcowy. Zobacz, jak zidentyfikować usterki na podstawie jednoznacznych symptomów. To zagwarantuje większe bezpieczeństwo eksploatacji pojazdu.

  1. Dymienie z rury wydechowej

Najczęstszymi powodami dymienia z wydechu są pęknięta głowica, uszczelka pod głowicą albo blok. Jeżeli dym jest czarny, może to sygnalizować awarię układu wtryskowego, natomiast niebieski jest oznaką zużycia lub nawet zniszczenia silnika.

  1. Problem z rozruchem

Powodami problemów z rozruchem samochodu mogą być uszkodzenia pompy paliwowej, jej bezpiecznika albo przekaźnika.

  1. Drgania

Za drgania podczas jazdy najczęściej odpowiadają źle wyważone koła, ale problem może być też spowodowany uszkodzeniem felgi lub opony albo nieprawidłową pracą przegubu napędowego.

  1. Ubytek oleju silnikowego

Olej będzie „uciekać” przez uszkodzoną miskę olejową lub nieszczelności turbosprężarki albo gumy. Ta w miarę upływu czasu traci swoje pierwotne właściwości i konieczna jest jej wymiana.

  1. Nierównomierne zużywanie się opon

Za nierównomierne zużywanie się opon może odpowiadać kilka czynników, w tym zły dobór opon. Jeśli środek bieżnika jest zużyty mocniej niż jego brzegi, to problem leży w zbyt wysokim ciśnieniu w oponach. Jeżeli jeden brzeg opony jest starty mocniej niż drugi, najprawdopodobniej konieczna jest wymiana wahacza albo ustawienie zbieżności kół. Jeśli natomiast brzegi opony są zużyte mocniej niż jej środek, to auto jeździło ze zbyt niskim ciśnieniem w oponach.

  1. Ubytek powietrza z opony

Szybka utrata powietrza z opony sygnalizuje jej przebicie, ale jeśli powietrze schodzi wolno, to może być to powodowane przez nieszczelny lub uszkodzony zawór, uszkodzenie felgi albo wbicie w oponę jakiegoś przedmiotu, np. gwoździa.

  1. Ściąganie samochodu na bok

Przyczyną ściągania może być awaria układu hamulcowego, np. zatkanie tłoków zacisku albo źle ustawiona zbieżność.

  1. Dziwne odgłosy wydobywające się spod maski

Rodzajów niecharakterystycznych odgłosów może być kilka. Dźwięk uderzeń sygnalizuje rozciągnięcie paska lub łańcucha rozrządu, grzechotanie oraz stuki to objaw zużycia alternatora, natomiast głuche metaliczne dźwięki sygnalizują zużycie panewki. Skrzypienie lub metaliczne piski mogą być objawem uszkodzenia pompy cieczy chłodzącej, natomiast syczenie jest objawem nieszczelności układu wydechowego lub dolotowego. W przypadku pisków o powtarzalnym tonie mamy do czynienia najprawdopodobniej ze zużytymi rolkami albo uszkodzonym paskiem klinowym.

  1. Grzanie się lub blokowanie hamulców

Powodów grzania się lub blokowania hamulców może być kilka, a najczęstszymi są zużycie klocków hamulcowych i tarcz, zatarcie prowadnic zacisków lub zużycie zacisków, a także zablokowana linka hamulca ręcznego.

  1. Ubytek płynu chłodniczego

Powodami mogą być nieszczelności w układzie chłodniczym, pęknięcie korpusu silnika, uszkodzenie głowicy albo pęknięcie uszczelki pod głowicą.

  1. Falujące albo za wysokie obroty

Przyczyną zbyt wysokich lub falujących obrotów jest awaria czujnika położenia wału, map-sensora, położenia przepustnicy, sondy lambda, temperatury zasysanego powietrza albo przepływomierza powietrza. Taką sytuację może powodować także awaria silniczka krokowego lub nieszczelności w układzie dolotowym.

  1. Dziwne dźwięki przy jeździe ze skręconymi kołami

Najczęstszą przyczyną stuków i skrzypienia wydobywających się spod kół jest zużycie łożysk, ale takie objawy mogą powodować także zużyte poduszki kolumn zawieszenia lub sworznie wahacza. Czasami odgłosy powoduje niedokręcone koło lub wbicie w brzeg opony kamienia albo innego elementu, przy czym wtedy odgłosy nasilają się wraz ze wzrostem prędkości.

Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos

Powiązane artykuły