Olej silnikowy jest bardzo ważnym płynem eksploatacyjnym. Bez niego samochód po prostu nie pojedzie, bo ten jest on konieczny do smarowania ruchomych elementów silnika i ograniczania tarcia tych elementów. Wybór oleju nigdy nie może być przypadkowy – zawsze trzeba go dopasować do konkretnego samochodu.

Jak dobrać olej do dostawczaka?

W wyborze oleju silnikowego zawsze należy się kierować zaleceniami producenta samochodu. Uzyskanie aprobaty konkretnego wytwórcy jest poprzedzone restrykcyjnymi testami, a to gwarantuje, że taki olej dobrze sprawdza się w konkretnym pojeździe. Specyfika doboru oleju silnikowego do samochodu dostawczego wynika przede wszystkim z tego, że są one bardzo intensywnie eksploatowane. Te auta mają zarabiać, więc jeżdżą właściwie przez cały czas, realizując czasami nawet kilkadziesiąt zleceń transportowych miesięcznie. Na długich trasach samochody nie są tak bardzo niszczone – zagrożenie stanowi dla nich przede wszystkim jazda miejska. Im bardziej rośnie temperatura, tym większe jest prawdopodobieństwo, że olej nieodporny na utlenianie straci swoje właściwości i nie będzie należycie chronił silnika.

Tanie oleje mają zbyt mały indeks lepkości, a w niekorzystnych warunkach ten indeks jest jeszcze niższy niż pierwotnie. Przy wyborze oleju do auta dostawczego trzeba się więc kierować wskaźnikiem lepkości i stawiać na oleje syntetyczne oraz półsyntetyczne znanych sprawdzonych marek. Bezpieczeństwo eksploatacji samochodów dostawczych warunkuje wybór przetestowanych rozwiązań, a oszczędność na oleju silnikowym może doprowadzić w przyszłości do bardzo dużych wydatków. Zwłaszcza w przypadku, jeśli jesteś zawodowym kierowcą i zarabiasz na transporcie ładunków. Właściwy olej będzie zapobiegać przegrzaniu się silnika i chronić należycie wszystkie jego elementy.

Oleje dla silników turbodoładowanych

Zaostrzenie europejskich norm wymusiło na producentach samochodów wprowadzanie do sprzedaży pojazdów z turbosprężarkami i systemami oczyszczania spalin, co też ma wpływ na wybór olejów. Przy niewłaściwym oleju w silniku będą się gromadziły osady, dojdzie do krakowania lub nawet zatkania filtra. Nie oznacza to jednak, że w autach z turbodoładowanymi silnikami trzeba wymieniać olej częściej. Zawsze robimy to według wskazań producenta pojazdu.

W przypadku „dolewek” zaleca się używanie dokładnie tego samego oleju, który został pierwotnie wlany do silnika. Nie wystarczy dolać oleju o takiej samej klasie lepkości. Wyjątek stanowi tutaj sytuacja, kiedy nie ma możliwości dolania tego samego oleju, z jakim pracuje silnik, a jazda bez „dolewki” mogłaby się skończyć awarią. Oleje mieszają się ze sobą, ale trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że po dolewce innego preparatu zmieni się skład oleju i niekoniecznie będzie miał on te same właściwości, co na początku.

Nowoczesne oleje silnikowe

Popularność olejów o niższej lepkości stale rośnie, a jest to spowodowane względami ekonomicznymi – stosowanie olejów o niższej lepkości pozwala na mniejsze zużycia paliwa. Dodatkowo interwały serwisowe ulegają wydłużeniu, dlatego właściciele samochodów powinni zwracać szczególną uwagę na to, jakie oleje wybierają, bo zastosowany płyn ma kluczowe znaczenie w eksploatacji pojazdu.

Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos

Powiązane artykuły