Podejmując ładunki i jednocześnie określając cenę usługi, przewoźnicy myślą zazwyczaj o kosztach paliwa czy opłat drogowych, zapominając o innych, nieoczywistych kosztach pracy. Warto o nich pamiętać, dlatego że powinny być podstawą do ustalenia ceny na giełdzie transportowej.

Jakie błędy przewoźnicy popełniają w momencie szacowania opłacalności podjęcia konkretnego zlecenia transportowego? Co wziąć pod uwagę i jak mądrze określić cenę?

1. Odległość nie jest najważniejsza

Większość przewoźników zwraca uwagę przede wszystkim na kilometry. Jednakże jeden kilometr drugiemu nierówny – 100 km na autostradzie, a 100 km przez Alpy to całkiem inne ilości spalanego paliwa. Dlatego osobie zamieszczającej na giełdzie ogłoszenie „zlecę transport” podaj taką cenę, jaka jest proporcjonalna do ilości paliwa spalanego na konkretnej trasie.

2. Ciężar transportowanego ładunku

Nie chodzi oczywiście o dopuszczalną ładowność czy inne ograniczenia względem ciężaru, ale też o rodzaj transportowanych towarów. Przewoźnik musi się zastanowić, co będzie dla niego bardziej opłacalne – transport mebli z ciężkiego drewna czy transport styropianu. Styropianem można wypełnić całą przestrzeń ładunkową, ale jednocześnie samochód będzie lżejszy i spali w trasie mniej paliwa.

3. Koszty eksploatacji pojazdu

Każdy przewoźnik ma jakieś stałe koszty prowadzenia działalności. Kosztami tymi są przeglądy, wymiany opon, olejów, filtrów, a także części, które szybko się zużywają takie jak np. wycieraczki czy klocki hamulcowe. Przed podjęciem ładunku warto policzyć, ile średnio rocznie kosztują takie naprawy. Warto później podzielić ten roczny koszt przez 12 miesięcy i zobaczyć, ile w miesiącu trzeba doliczyć do wszystkich realizowanych przewozów towarów, żeby nie dokładać do interesu.

4. Ubezpieczenia i podatki od pojazdów

Przy każdych zleceniach transportowych występują koszty w postaci ubezpieczeń i podatków od taboru. Zazwyczaj koszty te ponoszone są raz na rok, ale sposób ich płatności nie ma tu żadnego znaczenia. Ważne jest to, że takie koszty występują i należy je uwzględnić przy określaniu stawki za przewóz.

5. Opłaty parkingowe i koszty budynków

Działalność transportowa wiąże się również z kosztem garażowania pojazdów, wynajmu biura, opłat parkingowych i tym podobnych. Przewożenie cennych ładunków wymusza na przewoźnikach korzystanie ze strzeżonych parkingów albo wynajem garaży w bezpiecznej okolicy, co jest jednym z poważniejszych kosztów.

6. Księgowość i koszty administracyjne

Osoby prowadzące działalność gospodarczą prawie zawsze zatrudniają księgową, czy to na etat, czy na zasadach outsourcingu, ale płacą za usługi księgowe. I księgowa także jest stałym miesięcznym lub kwartalnym (zależnie od sposobu rozliczania) kosztem. Ten koszt również powinien być ujęty w wycenie zleceń.

7. Kredyty, amortyzacja i leasingi na samochody

Tylko grono nielicznych szczęściarzy dysponuje autem lub autami kupionymi za gotówkę. Większość przewoźników bierze samochody w leasing albo w kredycie i spłaca z tego, co zarobi. Pamiętaj o tych ratach, kiedy wyceniasz zlecenie, bo one same się nie zapłacą.

8. Podatki od działalności oraz ubezpieczenia

Jednym z największych kosztów funkcjonowania firmy są podatki. Pamiętaj, ile co miesiąc lub co kwartał przekazujesz do urzędu skarbowego. Weź też pod uwagę wysokość swoich składek ZUS (a często też składek za pracowników) i pomyśl o tym, że przecież żyjesz z tego, co zostanie po uregulowaniu tych wszystkich opłat.

Czasami przewoźnicy podejmują się mało intratnych zleceń dlatego, że nie chcą, by ich auta stały. Dużo zleceń daje wrażenie stałego przypływu pieniędzy, ale czasami zlecenie jest wycenione po prostu za nisko i zamiast zarobić, firma notuje stratę, której często nie widzi na pierwszy rzut oka. Nie zmienia to jednak faktu, że taka strata występuje.

Zlecający powinien mieć świadomość, że dobrze zrealizowany transport wymaga poniesienia stosownych kosztów, a przecież przewoźnik też nie podejmuje się zlecenia charytatywnie i chce na nim zarobić. Firma transportowa powinna z kolei pamiętać o tym, że ponosi te koszty i nie można ich pomijać w dokonywaniu wyceny, jeżeli prowadzenie działalności ma być opłacalne.

Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos

Powiązane artykuły