Zakup nowej maszyny to ogromne wydarzenie dla każdego motocyklisty. Ten, kto ma przyjemność doświadczania wiatru we włosach i emocji związanych z jazdą na jednośladzie doskonale o tym wie. Motocykl to dość droga „zabawka” i to również wtedy, gdy jest używany, więc warto wiedzieć, na co zawracać uwagę kupując używany motocykl.
Marek, modeli i typów motocykli jest bez liku. Począwszy od ścigaczy osiągających zawrotne prędkości, przez wygodne motocykle turystyczne, a na chopperach kończąc. Wybór używanej maszyny to odpowiedzialne zadanie, bo chodzi przecież o nasze bezpieczeństwo, komfort jazdy i oczywiście budżet.
Typ motocykla
Pierwszym kryterium pozwalającym dokonać wstępnej selekcji jest wybór typu motocykla. Wyróżniamy 3 najważniejsze (najbardziej popularne) typy motocykli.
- Motocykle sportowe, czyli tzw. ścigacze przeznaczone do agresywnej i szybkiej jazdy. Taki sprzęt cechuje się sportową linią, mocnym silnikiem i specyficzną budową. Jazda na sportowym jednośladzie wymaga pochylenia, co pozwala na zmniejszenie oporów powietrza. Kiedy go wybierasz, musisz mieć świadomość, że mógł być on wykorzystywany na torze i „zaliczyć” wiele upadków
- Motocykle turystyczne, tzw. turystyki mają budowę pozwalającą na długą i dość wygodną jazdę w różnych terenach. Takie jednoślady są najbardziej uniwersalne – można nimi mknąć zarówno autostradami i drogami ekspresowymi, jak i pokonywać górskie wertepy. Duża pakowność motocykli turystycznych sprawia, że z powodzeniem można się nimi wybierać w dalekie wyprawy. W przypadku ofert używanych turystyków trzeba się jednak liczyć z dość dużymi przebiegami.
- Choppery to motocykle z nisko osadzonymi siedziskami, wysoko umieszczonymi kierownicami i dużym rozstawem kół. Często cechują się bardzo indywidualną stylistyką. Zwracają uwagę na drogach chromowanymi elementami i okazałymi kuframi oraz saszetkami. Ten typ motocykli jest przeznaczony głównie do spokojnej jazdy po dobrze utwardzonej nawierzchni. Z uwagi na specyficzny wygląd, przyszły właściciel choppera powinien umieć dobrze ocenić kwotę, jaką trzeba będzie przeznaczyć na ewentualne poprawki, a te bywają drogie.
Marka i model motocykla
Kiedy już ustalisz, jaki typ maszyny leży w kręgu Twoich zainteresowań, przychodzi czas na podjęcie decyzji odnośnie marki i modelu. Te kwestie są bardzo indywidualne. Każdy ma swoje własne upodobania. Dla jednych najlepszych rozwiązaniem będzie motocykl BMW, z kolei inny kierowca stwierdzi, że jeśli jeździć, to tylko Harleyem Davidsonem. Wśród popularnych producentów jednośladów(oprócz tych wymienionych wyżej) możemy wyróżnić przede wszystkim Hondę, Yamahę, Suzuki i Kawasaki.
Pojemność silnika
Pojemność silnika to kluczowy parametr, który musisz wziąć pod uwagę przed zakupem. Ogólna zasada znana w kręgach fanów dwóch kółek mówi, że początkujący motocykliści powinni wybierać maszyny z silnikami do 1000 cm3, natomiast ci bardziej zaawansowani 1000-1300 cm3. Mogłoby się wydawać, że im większa moc, tym lepiej, ale niestety za mocniejszym silnikiem idzie też większy moment obrotowy. Taki potężny motocykl bardzo łatwo jest postawić na tylnym kole nawet nieumyślnie – wystarczy zbyt mocne odkręcenie manetki na pierwszym bądź drugim biegu. Dodatkowo jednoślad o mocy 900 cm3 i więcej jest też cięższy, więc trudniej nad nim zapanować. Dla początkującego zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie Honda CBR 600 niż model CBR 1000 RR.
Na jakie aspekty zwrócić baczną uwagę?
- Przebieg – to powinno Cię interesować szczególnie w przypadku motocykla turystycznego. Jeśli maszyna ma już swoje lata, ale w ogłoszeniu podano, że jej przebieg to zaledwie kilkanaście tysięcy kilometrów, musisz być ostrożny.
- Zawsze sprawdzaj dokładnie wszystkie dokumenty – dowód rejestracyjny, kartę pojazdu i polisę OC. Jeśli dokumenty są mocno zniszczone lub zaklejone, powinno to wzbudzić Twoje podejrzenia. Może się bowiem okazać, że pod uroczym wizerunkiem patrona kierowców znajduje się informacja o zastawie bankowym motocykla.
- Konieczne porównaj kod VIN z karty pojazdu z tym widniejącym na ramie motocykla – te numery muszą być takie same.
- Zapytaj właściciela o szczegóły związane z eksploatacją pojazdu – ewentualne „wywrotki”, malowanie elementów i wymianę części.
- Jeśli nie znasz się na technicznych aspektach motocykli, zabierz ze sobą na oględziny mechanika motocyklowego lub kogoś, kto wie o jednośladach więcej, niż Ty.
- Sprawdź działanie tego, co możesz skontrolować – upewnij się, że z silnika nie cieknie olej, że hamulce, ABS i prędkościomierz działają, a podgrzewane manetki rzeczywiście generują jakieś ciepło.
- Sprawdź stan opon – zakup nowych to duży wydatek, więc w przypadku „kapci” masz sporą szansę na znaczne negocjowanie ceny. Warto też odciągnąć łańcuch od tylnej zębatki i sprawdzić, jak bardzo się rozciąga.
- Opłaca się też przyjrzeć zawieszeniu, dociskając kilkukrotnie przedni widelec (powinien dobijać z oporem), a tylne zawieszenie sprawdzić dociskając wahacz. Nie zaszkodzi też skontrolować szczelność chłodnicy oraz jej przewodów.
- Stan akumulatora zweryfikuj poprzez kilkukrotne odpalenie motocykla, a stan tarcz i hamulców po prostu wzrokowo.
Jeżeli nie posiadasz przyczepki, aby móc przewieźć swój nowy motocykl, ani znajomego, który może Ci pomóc- zleć transport na Furgonetka Giełda.
Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos