Najważniejszym zmysłem w pracy kierowcy jest wzrok. Im lepszy jest wzrok, tym bezpieczniejsza i bardziej komfortowa będzie jazda. Wielu kierowców jeździ w okularach słonecznych kupionych za parę złotych na bazarze albo w okularach korekcyjnych dobranych (albo kupionych „na oko”) wiele lat temu. To może bardzo negatywnie wpływać na wzrok.
Dobrze dobrane okulary – czy to korekcyjne, czy przeciwsłoneczne lub z polaryzacją, to gwarancja utrzymania dobrego wzroku. Jakkolwiek banalnie by to nie zabrzmiało – używanie odpowiednich okularów chroni Twoje zdrowie i wpływa na bezpieczeństwo na drodze.
Jakie okulary przeciwsłoneczne dla kierowcy?
Przede wszystkim dobre okulary nie mogą być tanie. Jeśli chcesz zadbać o siebie w trasie, nie możesz oszczędzać. Tu chodzi o Twoje zdrowie i komfort jazdy. Tanie okulary z marketu czy bazaru mogą mieć przyciemniane szkła, ale za to już niekoniecznie będą miały filtr UV, a to on jest najważniejszy. Nadmiar promieniowania słonecznego szkodzi narządowi wzroku, a okulary z filtrem UV mają za zadanie zatrzymywać część tego promieniowania i chronić oczy. Naturalnym odruchem osób nienoszących latem okularów słonecznych jest mrużenie oczu, ale podczas mrużenia oczu zmniejszamy zakres widzenia, co może być bardzo niebezpieczne podczas jazdy. Kierowca mrużący oczy może po prostu nie zauważyć rowerzysty na skraju jezdni albo jakiejś przeszkody i spowodować wypadek
Szyby w nowoczesnych samochodach częściowo pochłaniają promieniowanie UV, ale jest to niewystarczające. Okulary przeciwsłoneczne są, tak czy inaczej niezbędne. Najlepsze są okulary z kategorii 3, czyli o zaciemnieniu na poziomie 70-80% oraz z filtrem UV 400. Taki filtr dosłownie „odcina” promieniowanie słoneczne od naszych oczu.
Okulary dla kierowcy muszą być oczywiście nie tylko skuteczne, ale i wygodne. Lepiej nie kupować ich przez internet, tylko przymierzyć i sprawdzić, czy pasują. Dobrze dobrane okulary powinny być niemalże niewyczuwalne, jednocześnie „noski” oraz zauszniki muszą być tak dopasowane, by okulary nie uciskały i nie zsuwały się z nosa podczas pochylania. Bezpieczna jazda samochodem w słoneczne dni to przede wszystkim jazda w okularach, których rozmiar jest odpowiedni dla kierowcy.
Okulary z polaryzacją
Okulary polaryzacyjne są stworzone w celu noszenia podczas wykonywania prac wymagających skupienia, a jazda samochodem niewątpliwie wymaga ogromnego skupienia. Takie okulary polaryzują – prostują wiązkę światła, która do nich dociera. Polaryzacja poprawia kontrast widzenia i niweluje odblaski światła. W konsekwencji znika problem z oślepiającym światłem, np. podczas jazdy w czasie deszczu, kiedy od mokrego asfaltu odbija się każdy promień światła. W większości przypadków takie okulary mają szkła o żółtej barwie. Alternatywą są też okulary z antyrefleksem. Jest to jeszcze bardziej uniwersalny typ okularów – można je zakładać też do pracy przy komputerze.
Okulary korekcyjne dla kierowców
Jeśli kierowca ma wadę wzroku i jeździ w okularach, to powinny to być okulary bardzo dobrze dopasowane do jego wady. Nie można przez wiele lat nosić tych samych okularów. Jeśli wada wzroku postępuje (a jest tak w większości przypadków), to co jakiś czas konieczna jest wymiana szkieł na mocniejsze. Źle dobrane szkła nie tylko nie dają odpowiedniego komfortu, ale wręcz przyczyniają się do jeszcze większego pogorszenia wzroku. Okulary zawsze muszą być dopasowane do rozstawu źrenic danej osoby. Absolutnie nie zalecamy kupowania gotowych okularów w aptekach. Tego typu okulary są dobre tylko do czytania i to przez bardzo krótki czas. Do stałego noszenia kierowca potrzebuje okularów dobranych przez okulistę. Nigdy nie wolno nosić okularów innych osób, bo szkła są zawsze dobrane do wielkości głowy i rozstawu źrenic danej osoby, a noszenie okularów kolegi spowoduje nawet bóle głowy i mdłości.
Kierowca może się zaopatrzyć w specjalne okulary korekcyjne przeznaczone do jazdy. Szkła do takich okularów będą droższe od tradycyjnych, ale zagwarantują znacznie wyższy komfort. Często kierowcy wybierają fotochromy, czyli szkła, które przyciemniają się w momencie, kiedy padają na nie promienie słoneczne. Im silniejsze jest promieniowanie, tym ciemniejsze robią się takie szkła. Jednak z uwagi na to, że szkła fotochromatyczne nie ściemniają się w samochodzie, przy zakupie takich okularów trzeba się zdecydować na specjalne fotochromy dla kierowców bądź wybrać oprawki z przyciemniającymi nakładkami. To pierwsze rozwiązanie jest jednak znacznie wygodniejsze, bo nie trzeba zakładać i zdejmować nakładek po zmianie nasilenia promieniowania.
Kolejnym rozwiązaniem jest zakup okularów przeciwsłonecznych i korekcyjnych w jednym. W praktyce w takich okularach są korekcyjne szkła w wersji przyciemnianej i z filtrem UV.
Najlepiej byłoby, aby kierowca miał w samochodzie dwie pary okularów. Jeśli jedne ulegną przypadkowemu uszkodzeniu (a o to nietrudno), to brak drugiej pary może całkowicie uniemożliwić dalszą jazdę. Ta sama zasada tyczy się też kierowców noszących soczewki kontaktowe. W takim przypadku również trzeba mieć w trasie zapasową parę soczewek. Zawsze może się zdarzyć, że któraś z soczewek pęknie podczas zakładania lub zdejmowania albo wypadnie z oka i się zgubi. Brak zapasowych soczewek przy większej wadzie wzroku dosłownie unieruchamia kierowcę.
Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos