Rozwój firmy transportowej jest zależny w dużej mierze od kierunku,jaki zostanie wybrany, a także od podejmowanych decyzji i wykorzystanych narzędzi. Każdy przedsiębiorca może pomóc w rozwoju swojej firmy transportowej i nie jest to wcale trudne. Promocja firmy transportowej nie jest zbędnym działaniem. W większości przypadków to konieczność, jeśli chcemy uzyskać dobre wyniki.
Załóżmy, że w pierwszym roku swojej działalności miałeś 3 samochody dostawcze, a po roku postanowiłeś wziąć w leasing kolejne 3. Po zakupie Twoja flota transportowa będzie liczyła 6 samochodów, z czego 3 są własne, a 3 leasingowane. Leasing samochodu dostawczego podnosi koszty prowadzenia działalności, ale mimo mniejszego budżetu nadal można się skutecznie reklamować. Jak w takiej sytuacji wykorzystać marketing dla zwiększenia dochodów swojej firmy? W artykule określeń promocja i marketing będziemy używać naprzemiennie, chociaż nie mają one tożsamego znaczenia, bo promocja jest tylko jednym z elementów marketingu.
Po pierwsze grupa docelowa
Zanim podejmiesz jakiekolwiek działania promocyjne, musisz określić swoją grupę docelową. Grupa docelowa to grupa osób, do których chcesz skierować swój przekaz reklamowy – to Twoi potencjalni klienci. Firma transportowa ma zwykle dwie grupy docelowe. Pierwsza to bezpośredni klienci zlecający przewozy a druga to pracownicy – kierowcy, spedytorzy i pracownicy administracyjni. Dziś pytanie, jak założyć firmę transportową nie spędza już snu z powiek przyszłym przedsiębiorcom – największym wyzwaniem jest utrzymanie rentowności firmy i jej rozwój.
Opinie dotychczasowych Klientów
Jedną z najlepszych form reklamy jest prezentowanie potencjalnym klientom opinii dotychczasowych klientów. Pozwól klientom zostawiać opinie na Twojej stronie internetowej lub na profilu na giełdzie transportowej. Taka reklama jest przede wszystkim bezpłatna, a ponadto bardzo skuteczna, dlatego że przekonuje do skorzystania z usług lepiej, niż jakiekolwiek inne kreacje reklamowe. Każda firma chce się jawić, jako najlepsza, ale w wielu przypadkach są to tylko przechwałki. Prawdziwe opinie dają rzeczywisty pogląd na jakość usług.
Branżowe portale i gazety
Można zaistnieć w mediach bez dużych nakładów na reklamę. Wcale nie trzeba wykupywać od razu powierzchni reklamowej. Musisz się zastanowić, kim są Twoi klienci i gdzie można znaleźć ich w Internecie. Co produkują, co sprzedają? Niemalże każda branża ma w sieci swoje miejsce – forum branżowe lub portal internetowy i warto się tymi miejscami zainteresować. Na forach można się reklamować za darmo – wystarczy tylko ustawić link do strony w sygnaturze i wtedy reklama firmy pojawi się pod każdym z Twoich wpisów. Możesz też wykupić artykuł sponsorowany lub umieścić na którymś z blogów branżowych wpis gościnny. Za publikację tego pierwszego tekstu trzeba będzie zapłacić, a ten drugi można często umieścić za darmo. W przypadku każdej kreacji reklamowej należy poinformować potencjalnych klientów, dlaczego to właśnie Tobie warto zlecić przewóz. Twoimi mocnymi stronami mogą być np. możliwość transportowania żywności w określonych warunkach,
stały kontakt z klientami lub inne cechy, które wyróżniają Cię na tle konkurencji.
Eventy i targi branżowe
Na wydarzeniach takich jak targi najlepiej wziąć udział jako wystawca, ale nie zawsze jest to możliwe z uwagi na dość wysoki koszt takiej reklamy. Jeśli w tej chwili nie stać Cię na to, żeby być wystawcą, po prostu odwiedź targi, jako gość. Rozmawiaj z ludźmi, rozdawaj wizytówki i zbieraj kontakty. Takie działania marketingowe w dłuższej perspektywie z pewnością przyczynią się do pozyskania nowych zleceń, a jedyny koszt, jaki poniesiesz, to dojazd na wydarzenie i poświęcenie swojego czasu. Owszem, ten czas jest cenny, ale promocja kosztuje i albo zapłacisz za nią pieniędzmi, albo właśnie własnym czasem.
Jeśli zdecydujesz się na bycie wystawcą, skompletuj wcześniej wszystkie materiały reklamowe – katalogi, broszury, wizytówki oraz cukierki do częstowania lub drobne gadżety, które będzie można rozdawać zainteresowanym.
Szukanie pracowników
Obecnie łatwiej jest znaleźć klienta zainteresowanego usługami firmy niż solidnego pracownika. Wpływ ma na to wiele czynników, a przede wszystkim ograniczone możliwości finansowe firm. Firma transportowa nie zawsze może zapłacić kierowcy tyle, ile ten chciałby zarabiać. Z kolei znalezienie solidnych pracowników za niskie pensje niemalże graniczy z cudem. Rynek transportowy boryka się z dużymi brakami kadrowymi, więc jeśli przedsiębiorca chce znaleźć pracowników, to musi zagwarantować im dobre wynagrodzenia. Musi też trafić do nich ze swoją ofertą. W tym miejscu warto zadbać o dobre opinie, bo potencjalni pracownicy często szukają w internecie opinii o firmach, do których chcą aplikować. Większość kierowców sprawdza w internecie, co piszą o firmie jej dotychczasowi pracownicy i jeśli te opinie o Twojej firmie będą złe, znalezienie kierowcy stanie się trudne.
Promocja daje ogromną szansę na rozwój i to na wielu polach. Nie trzeba się jej bać. Nie wolno jej traktować, jako zła koniecznego. Promocja nie zawsze wiąże się z koniecznością dużych nakładów finansowych. Wiele metod jest całkiem darmowych, a mimo to wyjątkowo skutecznych.
Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos