Transport towarów realizowano już w starożytności, ale z biegiem wieków metody diametralnie się zmieniły. Obecnie sieć dróg jest tak zaawansowana, że transport drogowy mógłby się wydawać znacznie prostszy niż kiedyś, ale w rzeczywistości skomplikowanie całego procesu sprawia, że faktycznie nie wygląda to wszystko wcale tak różowo. Zobacz, co warto wiedzieć o flocie transportowej, żeby lepiej realizować przewóz rzeczy.

Czym jest flota transportowa?

Flota jest inaczej taborem samochodowym, czyli wszelkimi pojazdami samochodowymi, którymi dysponuje przedsiębiorstwo. Flota może się składać zarówno z samochodów ciężarowych (ciągników siodłowych z naczepami), jak i osobowych, przy czym w skład floty zalicza się zarówno pojazdy stanowiące własność firmy, jak i te wzięte w leasing. Wybór samochodu dostawczego ma ogromny wpływ nie tylko na sam sposób eksploatacji pojazdu, ale też na sposób wykonywania zleceń transportowych.

Pojazd flotowy – jakie musi spełnić wymagania?

Sprawny samochód to przede wszystkim taki samochód, o którego dbamy. Dotyczy to zarówno serwisowania, jak i przeglądów technicznych, a nawet tak prozaicznych czynności, jak sprzątanie czy mycie. Takie same zasady mają zastosowanie w odniesieniu do pojazdów flotowych, czyli tych wschodzących w skład taboru firmy transportowej. Samochód przed wyruszeniem w trasę musi spełnić konkretne wymogi, czyli przejść badanie techniczne i stosowne testy. W przypadku samochodów ciężarowych dochodzi jeszcze konieczność instalacji tachografu rejestrującego czas pracy kierowcy i ogranicznika prędkości, który nie pozwala jechać szybciej niż 90 km/h. Samochód taki musi mieć jeszcze homologację.

Przeglądy są zależne od producenta. Przykładowo DAF uzależnia je od okresu eksploatacji pojazdu, Scania od przebiegu, natomiast Mercedesy dysponują komputerami informującymi o konieczności wykonania przeglądu.

Wyposażenie samochodu flotowego

Kierowcy samochodów dostawczych i ciężarowych spędzają w swoich autach tak dużo czas, że chcą się w nich czuć, jak w domach. To właśnie sprawia, że kabiny są często urządzone z największą starannością. Oczywiście jest to tylko dodatkiem do wyposażenia obowiązkowego. W samochodzie ciężarowym, wedle przepisów, muszą się znajdować dwa trójkąty ostrzegawcze (jeden dla ciągnika, drugi dla naczepy), a także gaśnica. W niektórych krajach obowiązkowa jest też apteczka. W pojeździe kierowca powinien mieć środki, które posłużą mu do mocowania ładunku (np. pasy transportowe, belki rozporowe czy kątowniki) oraz odpowiednie dokumenty – prawo jazdy, dowód rejestracyjny pojazdu, ubezpieczenie OC i ubezpieczenie OCP transportowanych towarów, licencję transportową oraz stosowane certyfikaty i pozwolenia (np. certyfikat ADR).

Wymiana floty firmowej

Każdy samochód się zużywa i o ile zużycie większości samochodów osobowych następuje stosunkowo wolno, to samochody flotowe niestety zużywają się znacznie szybciej. Im więcej dany samochód jeździ, tym szybciej będzie go trzeba wymienić na nowy. Częstotliwość wymiany floty jest uzależniona tak naprawdę od kilku kwestii. Pierwszą jest sposób finansowania zakupu nowych samochodów. W przypadku leasingu lub najmu auta są wymieniane zdecydowanie częściej, natomiast te będące własnością firmy raczej naprawia się tak długo, jak to możliwe, bo ich szybka sprzedaż nie zawsze jest opłacalna. Czynnikiem, który przemawia za częstszą wymianą floty jest z pewnością wysokość myta, którą uzależnia się od norm spalania w wielu krajach europejskich. Nowsze auta produkują mniej spalin, a co za tym idzie, stawki za wjazd takimi samochodami do miast są po prostu niższe. W przypadku częstych tras kalkulacja nie pozostawia wątpliwości – lepiej wymienić samochód na nowy, dając kierowcy większy komfort i ograniczając ryzyko awarii, niż narażać się na wysokie opłaty i kosztowne naprawy.

Zastosowanie nowoczesnych technologii w samochodach flotowych

Producenci samochodów dostawczych nieustannie pracują nad poprawą efektywności swoich aut. Nie jest to związane jedynie z przekraczaniem własnych ograniczeń, ale przede wszystkim z próbą prześcignięcia konkurencji i sprzedania większej liczby samochodów. Nowoczesny samochód musi być ekonomiczny, bezpieczny i funkcjonalny. Nowoczesne silniki pozwalają na znaczące oszczędności paliwa, a elektroniczni asystenci kierowcy informują między innymi o przepisach, konieczności zmiany biegu i aktualnym zużyciu paliwa. Często też kierowcy chcą mieć w takich samochodach dostęp do Internetu.

Jeszcze jakiś czas temu za doskonałe wyposażenie dodatkowe uznawalibyśmy obecność radia CD i gniazda USB, ale czasy się zmieniają i teraz kierowcy potrzebują czegoś więcej. Najlepiej, gdyby samochód był wyposażony w technologię bezprzewodowego internetu. Jednym z urządzeń opartych na takiej technologii jest nawigacja GPS, której zadaniem jest poprawa bezpieczeństwa jazdy oraz zwiększenie funkcjonalności. Moduł bezprzewodowej łączności pozwala zlokalizować samochód, więc jest to bardzo pomocne np. w sytuacji kradzieży auta oraz wtedy, kiedy chcemy znaleźć swój samochód na bardzo zatłoczonym parkingu.

Samochody przyszłości

Coraz więcej koncernów produkujących pojazdy decyduje się też na wprowadzenie do swojej oferty aut elektrycznych. Ich sprzedaż stale rośnie, co przekłada się też na zwiększenie podaży takich pojazdów. Rosnąć będzie jednak też ruch towarowy, co przełoży się na większą emisję spalin, więc nacisk na samochody elektryczne będzie z roku na rok coraz większy. Szacuje się, że w 2015 roku ruch na drogach będzie 4 razy większy niż obecnie, a jednocześnie przy zasilaniu pojazdów energią odnawialną można ograniczyć emisję spalin nawet o 95%.

Rozwój technologiczny powoduje, że pojawiają się też pojazdy autonomiczne pozwalające oglądać otoczenie w perspektywie 360 stopni, niwelujące wpływ mgły i ciemności oraz wyposażone w kamerę na podczerwień pozwalającą uniknąć potrącenia pieszego. Co prawda do powszechnego wprowadzenia takich pojazdów jeszcze daleko, niemniej jednak jest to tylko kwestia czasu. Zanim się to stanie (przynajmniej w Polsce), konieczne będą istotne zmiany infrastruktury drogowej, transgraniczna współpraca oraz wyposażenie pojazdów w systemy komunikacyjne. Zmianie będą musiały podlegać też przepisy prawa, w tym przepisy dotyczące odpowiedzialności za zdarzenie drogowe spowodowane przez takie pojazdy.

Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos

 

Powiązane artykuły