Bus może być wyposażony w hak i są 3 sposoby, by go zamontować. Przy dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony po odliczeniu masy całego samochodu wraz z kierowcą, paliwem i całym wyposażeniem do dyspozycji pozostaje maksymalnie tona ładowności. Na szczęście jazda z lekką przyczepą do 750 kg ładowności wymaga jedynie prawa jazdy kategorii B. Dowiedz się, jak zamontować hak do busa.
Jeśli chcielibyśmy w pełni wykorzystać uciąg busa, trzeba byłoby mieć prawo jazdy kategorii B + E. Przy zestawie ważącym powyżej 3,5 tony zastosowanie mają inne przepisy oraz dodatkowe opłaty – zarówno w odniesieniu do opłat drogowych, jak i tacho. Biorąc jednak pod uwagę, że sprzedaż takich zestawów stale rośnie, rozwiązanie to może być opłacalne. Pozwala ono na optymalizowanie tras i przewożenie większych ładunków, a to wszystko zgodnie z prawem.
Zakup haka do busa
Większość busów jest przystosowana do montażu haka i umożliwia transport towarów na przyczepce. W tym przypadku nie ma potrzeby stosowania skomplikowanych rozwiązań, jak ma to miejsce w przypadku samochodów osobowych. Najlepszym wyborem będzie markowy hak w komplecie ze specjalnym modułem. Oczywiście zakupiony hak musi mieć bezwzględnie homologację (zwykle tabliczka znamionowa jest przytwierdzona do haka).
Żadne przepisy nie regulują kwestii montażu haka tak, jak mocowania ładunku na samochodzie. Można to zrobić w autoryzowanym serwisie, w firmie zajmującej się tego typu montażami albo samodzielnie. Samodzielny montaż nie sprawia żadnego problemu, o ile potrafisz podpiąć moduł od wiązki auta. Zwykle cały montaż sprowadza się do wkręcenia 4 śrub, ale powinny być to odpowiednio twarde śruby. W zestawie z hakami zwykle kupujemy śruby „dziesiątki”. Jeśli w zestawie z hakiem były krótkie śruby, to konieczne będzie kupienie innych, minimum „ósemek”.
Legalizacja haka
Samochodem z zamontowanym hakiem należy pojechać na Stację Kontroli Pojazdów – może być to stacja podstawowa, a nie tak, jak w przypadku wbicia VAT-1, okręgowa. Diagnosta sprawdzi, czy hak oraz wiązka zostały poprawnie zamontowane i czy na haku jest tabliczka znamionowa z homologacją. Hak może nie zostać zatwierdzony w sytuacji, kiedy na tablicy rozdzielczej nie będzie sygnalizacji przepalonej żarówki, więc przed zakupem haka warto się upewnić, że ma on taką funkcję.
Zaświadczenie wydane przez diagnostę należy dostarczyć do Wydziału Komunikacji i wbić hak w dowód rejestracyjny busa. Jeżeli hak ma być zamontowany w nowo zakupionym aucie albo takim, które bierzemy w leasing, warto go wbić w dowód od razu przy rejestracji samochodu. Dzięki temu można oszczędzić nie tylko czas, ale i pieniądze, bo później leasingodawca może zażądać dodatkowej opłaty za wbicie haka.
Dokumenty potrzebne do „wbicia” haka w dowód:
- dowód rejestracyjny pojazdu;
- dowód osobisty lub pełnomocnictwo (pisemne), kiedy wbijamy hak za kogoś;
- karta pojazdu;
- zaświadczenie o badaniu ze Stacji Kontroli Pojazdów.
O ile montaż i legalizacja haka to bardzo proste kroki, to już jego używanie może być znacznie trudniejsze. Jeżeli zamiast 1 tony ładunku hak pozwoli nam przewieźć 3 czy 4 tony, to rzeczywiście warto go mieć. To będzie szczególnie opłacalne dla laweciarzy. Na lawecie zapiętej do busa można przecież przewieźć tylko niewielki samochód, natomiast podwójna laweta daje o wiele większe możliwości.
Warto wiedzieć, że 750 kg ładowności przyczepy, którą można ciągnąć z prawem jazdy B to tzw. konwencja Wiedeńska. Przepis ten jest wykorzystywany między innymi przez holenderskie firmy. Dokumentacja zakłada, że przyczepka nie jest trzecią osią samochodu, a osią przyczepy. Dopinając do busa przyczepę o ładowności 750 kg zyskujemy ładowność rzędu 4250 kg. Dzięki wykorzystaniu tej możliwości bus może przewieźć innego busa. Dla przewoźnika otwiera to drzwi do optymalizacji kosztów transportu. Co prawda obecność przyczepy podniesie ilość spalonego paliwa, ale pozwoli przewieźć znacznie większy ładunek i tym samym więcej zarobić. Warto przeanalizować opłacalność takiego rozwiązania, biorąc pod uwagę zarówno większe opłaty za taki zestaw, jak i możliwie wyższe zyski, które będą osiągnięte z tego tytułu.
Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos