Przepisy europejskie nie są jednolite, jeżeli chodzi o zimowe wyposażenie samochodów ciężarowych oraz autobusów. Bardzo często ulegają też zmianom, co powoduje konieczność ich nieustannego monitorowania. O tym, jakie jest wymagane wyposażenie busa za granicą pisaliśmy już tutaj, a teraz zobacz, jak wyglądają przepisy dotyczące wymagań w kwestii jazdy na zimowym ogumieniu i z łańcuchami w krajach Europy. Przewozy towarów oraz transport ludzi musi być realizowany z zastosowaniem konkretnych przepisów bez względu na porę roku.

W wielu krajach europejskich zalega teraz pokaźna warstwa śniegu, a to znacznie utrudnia życie kierowcom. Pisaliśmy w jednym z naszych poprzednich artykułów, jak ważne jest przygotowanie busa do zimy. Jeżeli ciężarówka bądź autobus są wyposażone w opony zimowe, a także inne niezbędne elementy, to znacząco wpływa to na bezpieczeństwo jazdy, zarówno kierowcy, jak i innych uczestników ruchu drogowego. W wielu przypadkach na wyposażeniu samochodu powinny być opony z kolcami, łopata do śniegu, a także łańcuchy, bo nigdy tak naprawdę nie wiadomo, kiedy mogą się przydać.

Niestety przepisy dotyczące ogumienia, a także dodatkowego wyposażenia nie są spójne. Ma to związek przede wszystkim z szerokością geograficzną, bo jak wiadomo, w każdym kraju warunki atmosferyczne panujące zimą są nieco inne. W niektórych krajach drogi prowadzą przez względne równiny, a w innych przez tereny górzyste i to ma niebagatelny wpływ na kierowców, a także stawiane przed nimi wymagania. Niepodważalną jednak kwestią jest to, że bez względu na porę roku o ogumienie w busie należy odpowiednio zadbać.

Zanim wyruszysz w podróż, koniecznie sprawdź, czego możesz się spodziewać w danym kraju i jakie sankcje grożą za jego brak. O tym, jak uniknąć mandatu w Europie pisaliśmy tutaj.

Polska

W naszym kraju nie ma jasno określonych przepisów dotyczących konieczności wymiany opon na zimowe w przypadku autobusów oraz samochodów ciężarowych. Jednakże rekomendowane jest zastosowanie opon o głębokości bieżnika nie mniejszej niż 4 mm, dlatego że takie opony gwarantują prawidłowe odprowadzanie błota pośniegowego oraz warunkują lepszą przyczepność i skracają drogę hamowania. Kilka wskazówek o tym, jak wybrać opony do swojego busa znajdziesz w tym artykule. W Polsce łańcuchy na kołach można stosować tylko na tych drogach, które są pokryte lodem i śniegiem, ale nie na wszystkich drogach, tylko na tych odpowiednio oznaczonych znakami pionowymi. Nie wolno natomiast stosować opon z kolcami.

Niemcy

Niemieckie prawo wymaga od kierowców samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony stosowanie zimowego wyposażenia. Prawo nie określa ram czasowych zastosowania takiego wyposażenia, a mówi tylko o sytuacji, w której panują niekorzystne warunki drogowe. Samochód ciężarowy bądź autobus poruszający się po drogach w Niemczech powinien mieć zamontowane opony M+S (specjalne opony o zimowych właściwościach) i to przynajmniej na osiach napędowych, ale oczywiście mogą być one zamontowane na wszystkich osiach.

O tym, gdzie wolno stosować łańcuchy na kołach, informują znaki drogowe. Warto w tym miejscu zauważyć, że odpowiednie wyposażenie przy złej sytuacji drogowej jest konieczne, a za jego brak mogą grozić poważne konsekwencje. Niemiecki kodeks drogowy przewiduje możliwość nałożenia mandatu za nieodpowiednie opony i jednego punktu karnego. Wysokość takiego mandatu to 60 euro. Jeżeli kierowca zatamuje ruch z powodu posiadania nieodpowiedniego ogumienia, to również dostanie 1 punkt karny, ale wtedy mandat będzie miał już wysokość 80 euro.

Czechy

Czeskie prawo zakłada konieczność zakładania opon M+S o bieżniku minimum 6 mm na napędową oś pojazdu o DMC przekraczającej 3,5 tony. Nakaz ten jest czasowy i obowiązuje od 1 listopada do 31 marca. W niektórych miejscach wymagane jest także stosowanie łańcuchów na koła.

Litwa

Obowiązek jazdy na zimowych oponach obowiązuje na Litwie od 1 listopada do 1 kwietnia, a dodatkowo dopuszczalne jest też stosowanie opon z kolcami.

Austria

W Austrii od 1 listopada do 15 kwietnia należy obowiązkowo jeździć na oponach zimowych. Samochody powyżej 3,5 tony muszą mieć założone opony M+S przynajmniej na jednej z osi napędowych. Bieżnik takich opon musi mieć minimum 6 mm głębokości (opony diagonalne) lub 5 mm (opony radialne). Na zimowych oponach muszą jeździć także autobusy kategorii M2 i M3, także i w tym przypadku obowiązek ten należy spełnić od 1 listopada do 15 marca, a więc o miesiąc krócej, niż w przypadku samochodów ciężarowych.

Mało tego, każdy kierowca musi od 1 listopada do 15 kwietnia przewozić łańcuchy przynajmniej na jedną oś. Łańcuchów można oczywiście używać tylko na drogach ośnieżonych i oblodzonych. Austriackie prawo zakłada ponadto, że pojazdy o DMC powyżej 3,5 tony nie mogą stosować ogumienia z kolcami. W przypadku zastosowania takich opon kierowcy zostaje uniemożliwiona dalsza jazda i nakładany jest mandat w wysokości od 30 do nawet 5 tysięcy euro.

Norwegia

Surowy klimat i ciężkie warunki drogowe panujące w Norwegii skutkują bardzo konkretnymi przepisami w kwestiach zimowego wyposażenia. Na południu Norwegii od 1 listopada do pierwszego poniedziałku po Wielkanocy pojazdy powyżej 3,5 tony muszą mieć założone opony zimowe na wszystkich osiach. Minimalna głębokość wymaganego bieżnika to 5 mm. Z kolei na północy takie wymagania nakłada się na kierowców od 16 października do 30 kwietnia włącznie. Samochody muszą tam też być wyposażone w łańcuchy i warto pamiętać, że dla ciągnika z naczepą konieczne jest 7 łańcuchów. Można stosować także opony z kolcami długości 1,7 mm od 1 listopada do pierwszej niedzieli po Wielkanocy.

Bośnia i Hercegowina

Kierowcy pojazdów powyżej 3,5 tony muszą stosować opony M+S od 15 listopada do 15 kwietnia. Między tymi datami trzeba wozić ze sobą też łańcuchy na koła, ale używać wolno ich tylko wtedy, kiedy droga jest pokryta lodem lub śniegiem. Łańcuchy trzeba założyć przynajmniej na jedną oś napędową. Prawo wymaga od kierowców także przewożenia łopaty do śniegu.

Czarnogóra

Opony zimowe należy stosować na osi napędowej od 15 listopada do 15 marca, ale wożenie łańcuchów nie jest wymagane. Mimo wszystko wolno je założyć na ośnieżonych drogach.

Macedonia

W Macedonii opony zimowe należy zakładać na oś napędową od 15 listopada do 15 marca i głębokość bieżnika nie może być mniejsza niż 5 mm. Kierowcy zobowiązani są także do wożenia ze sobą łańcuchów oraz łopaty.

Holandia

W Holandii nie ma żadnych wymagań dotyczących zimowego wyposażenia. Zabronione są opony z kolcami, a łańcuchów na kołach nie wolno stosować na drogach publicznych.

Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos

Powiązane artykuły