Huśtawka temperatur w okresie zimowym może być szczególnie niebezpieczna dla akumulatora Twojego auta. Zimą w dzień występują czasami dodatnie temperatury, natomiast nocą temperatura może spadać nawet do kilkunastu stopni Celsjusza. Zobacz, jak uniknąć problemów z akumulatorem i jak rozpoznać pierwsze symptomy uszkodzenia.

Akumulator generuje prąd na skutek reakcji chemicznej, a ta reakcja ulega spowolnieniu w niskich temperaturach. Przy -25 stopniach Celsjusza pojemność akumulatora spada aż o 40%. Biorąc pod uwagę taki stan rzeczy, warto wybierać przede wszystkim akumulatory, które mają kratki pozwalające na sprawny przepływ prądu i ułatwiające tym samym rozruch pojazdu. Konieczna jest też wiedza, jak rozpoznać usterki samochodu spowodowane niewłaściwym działaniem akumulatora lub całego układu ładowania.

Wpływ skrajnych temperatur na akumulator

Wysokie temperatury panujące latem wpływają na szybsze zużywanie się akumulatora. Wysoka temperatura pod maską auta przyspiesza korozję kratki akumulatora. Wtedy jeszcze nie ma problemów z rozruchem auta, a postępujący proces niszczenia akumulatora daje o sobie znać dopiero przy pierwszych przymrozkach. Zimą silnik samochodu jest zimny, a olej zgęstniały, więc opór przy rozruchu jest większy i większe jest też zapotrzebowanie na energię potrzebną do uruchomienia silnika. Jeśli dodać do tego wpływ spowolnionych reakcji chemicznych to problem gotowy.

Jak zadbać o akumulator?

Pisaliśmy już o tym, jak zadbać o lakier samochodu, a teraz nadszedł czas, by zastanowić się, jak zadbać o akumulator. Przede wszystkim ważne są systematyczne kontrole stanu akumulatora i układu ładowania. Kontrolę taką można wykonać z użyciem elektronicznego testera akumulatora. Testery takie znajdują się w większości dobrych warsztatów samochodowych. Warto wykonać taki test szczególnie przed zimą, by sprawdzić, czy akumulator jest w dobrym stanie.

Technologia kratki w akumulatorze

Lepszej jakości akumulatory mają znacznie bardziej zaawansowane technologie wykonania. Mimo wyższego kosztu zakupu takiego akumulatora będzie on dłużej działał, więc ten wydatek się zwróci. Dobry akumulator powinien być wyposażony w kratkę PowerFrame, która jest wykonana w technologii wytłaczania. Obecność takiej kratki pozwala uzyskać więcej cykli ładowania i rozładowania akumulatora. To z kolei warunkuje znacznie lepszy rozruch akumulatora w niskich temperaturach. Taka kratka jest o 2/3 bardziej odporna na korozję i gwarantuje aż o 70% lepszy przepływ prądu.

Mało tego, podczas produkcji akumulatorów z kratkami PowerFrame zużywa się o 20% mniej energii i o 20% ogranicza się emisję gazów cieplarnianych, więc wybór takiego akumulatora jest też lepszy dla środowiska.

Jazda na krótkich odcinkach a akumulator

Akumulator doładowuje się podczas jazdy. Jeśli jeździsz sporadycznie albo na krótkich odcinkach, to akumulator nie ma czasu, żeby się doładować. W takiej sytuacji warto przed zimą sprawdzić stan naładowania akumulatora i w razie potrzeby doładować go prostownikiem. Przy takim ładowaniu najlepiej wykorzystać ładowarkę ładującą impulsowo, dlatego że automatycznie dobierze ona potrzebne natężenie prądu.

Akumulator w samochodach z systemem Start/Stop

System Start/Stop jest dostępny już w 2 na 3 nowych samochodach. W przypadku takich samochodów konieczne jest dopasowanie odpowiedniego akumulatora, bo tylko właściwy akumulator gwarantuje odpowiednie funkcjonowanie i żywotność akumulatora.

Przydatne wskazówki

Dla poprawnego działania akumulatora ważny jest sposób uruchamiania silnika. Zanim uruchomisz silnik, konieczne jest wciśnięcie pedału sprzęgła. Taka czynność rozłącza silnik od układu napędowego i zmniejsza opory przy rozruchu silnika. Konieczna jest też dbałość o czystość pokrywy silnika. Wilgoć i wszelkie zabrudzenia zwiększają ryzyko rozładowania akumulatora. W przypadku starszych typów akumulatorów trzeba pamiętać o regularnym czyszczeniu styku klem z biegunami. Takie styki często są zaśniedziałe, a to negatywnie wpływa na funkcjonowanie akumulatora.

Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos

Powiązane artykuły