Od kiedy Polska weszła do struktur Unii Europejskiej, to krajowy rynek TLS notuje ciągłe wzrosty. Jednak to czy odniesiesz sukces i utrzymasz się na nim, jak zawsze niestety sprowadza się do ilości podejmowanych zleceń. Konkurencyjność w transporcie wciąż rośnie, a przewoźnicy wybijani są z rutyny przez różne kłopotliwe sytuacje. Gdzie zatem szukać dodatkowych zleceń i jak radzić sobie z trudnymi sytuacjami, by transport był mimo wszystko realizowany dobrze, a klient do nas wracał, sprawdzisz w naszym artykule.

Jeżeli firma dopiero zaczyna w branży TLS, to powinna zwrócić uwagę na sposób, w jaki sposób funkcjonuje dzisiejszy rynek. Widzimy, że powoli monopolizują go największe firmy spedycyjne, podejmując zarówno duże transporty, jak i wolne ładunki, a ich przewaga polega na tym, że świadczą kompleksowe usługi. Są w stanie zarówno zorganizować transport, jak i zająć się magazynowaniem towarów. Oczywiście nie oznacza to, że dla małych i średnich firm nie ma już zleceń, ale czasami ich zdobycie bywa trudne.

Przede wszystkim należy określić, jakim rodzajem transportu będzie się zajmować firma, czy będzie to transport w Polsce, czy przewozy międzynarodowe. W każdym z tych przypadków trzeba wykorzystać nieco inne metody oraz korzystać z innych kanałów docierania do potencjalnych Kontrahentów.

Co można wykorzystać do szukania nowych zleceń?

Jeżeli firma chce ruszyć z miejsca i w końcu podpisać umowy z kontrahentami, to powinna wykorzystać różne kanały dotarcia do potencjalnych klientów.

Kontakty osobiste

Zapominamy, że czasami najprostszym sposobem na to, by znaleźć nowe zlecenia, są nasze osobiste kontakty. Warto pytać, prosić o polecenie i utrzymywać dobre relacje z osobami, które mogą nam pomóc znaleźć klientów. Wzajemne polecenia między przedsiębiorcami są cenniejsze niż szukanie firmy, o której niczego nie wiemy.

Firmy spedycyjne

Z pewnością jednym z lepszych pomysłów jest też współpraca ze spedytorem, który zajmie się pozyskiwaniem nowych zleceń i ustalaniem warunków realizacji usług. Takie wspomożenie może wydatnie odciążyć przedsiębiorcę w codziennych zadaniach i jednocześnie też pomóc w optymalnym wykorzystaniu czasu oraz dostępnych pojazdów.

Internet

Sieć internetową można w tym przypadku wykorzystać na wielu płaszczyznach. Dzięki internetowi możesz wyszukać organizacje, które zrzeszają przewoźników, zapoznać się z ocenami wybranych przedsiębiorstw, wyszukiwać firmy z określonej branży oraz scharakteryzować potencjalnego klienta, znaleźć instytucje publiczne i prywatne, które ułatwią Ci nawiązanie kontaktów biznesowych, czy poznać daty ważnych imprez branżowych, takich jak targi czy konferencje. Na imprezach tych możesz doskonale zaprezentować swoją firmę i jednocześnie też zdobyć wiele cennych kontaktów.

Specjalistyczne fora internetowe

W przestrzeni internetowej funkcjonują branżowe fora, na których przedsiębiorcy zamieszczają ogłoszenia i oferty dotyczące przewozów. Śledząc fora internetowe, możesz znaleźć nie tylko nowe zlecenia, ale też wiele cennych informacji, które ułatwią Ci prowadzenie firmy. Dodatkowo możesz tam również nawiązać kontakty, znaleźć pracownika lub wspólnika oraz wystawić własne ogłoszenie. Przykładami takich stron są np. www.oferteo.pl lub www.goldenline.pl.

Prasa branżowa

W Polsce wydawanych jest kilka periodyków, które monitorują aktualną sytuację na rynku usług transportowych oraz zamieszczają różnego rodzaju ogłoszenia. Tytułami godnymi uwagi są z pewnością „Polska Gazeta Transportowa”, „TLS Biznes”, „Transport Manager” i „Polski Traker”.

Platformy transportowe

Korzystanie z platformy transportowej jest bardzo dobrym sposobem na to, by poszukiwać zleceń w dobie mniejszej podaży ładunków. Na platformach takich notowany jest stały wzrost użytkowników. Giełda transportowa do 3,5 tony jest bardzo dobrym sposobem na poszukiwanie ofert transportowych w momencie, kiedy masz wolne terminy. Na naszej giełdzie codziennie możesz znaleźć zlecenia na różnego rodzaju przewozy w Polsce i za granicą. W wolnym czasie zachęcamy do przejrzenia zleceń, które dostępne są tutaj.

Instytucje doradcze

Przedsiębiorca, który działa w branży transportowej ma do dyspozycji wiele rozwiązań, które pomogą mu działać i rozwijać firmę. Może skorzystać między innymi z pomocy podmiotów prywatnych, które świadczą usługi doradztwa, a także z pomocy instytucji publicznych czy jednostek samorządowych. Instytucje takie wspierają przedsiębiorczość. Niektóre z nich świadczą bezpłatną pomoc, inne z kolei pobierają za swoje działania opłaty. Z uwagi na fakt, że koszty prowadzenia działalności transportowej są dość duże, warto szukać na początku darmowych rozwiązań, a inwestować tylko w te, które rzeczywiście przyniosą zwrot.

Spotkania handlowe

Spotkania takie organizuje się na terytorium różnych krajów i powiązane są często z umowami z zagranicznymi instytucjami, jak np. w poniższych przypadkach:

  • Regionalne Izby Gospodarcze podpisują porozumienia z zagranicznymi placówkami, dzięki czemu kooperacja międzynarodowa jest ułatwiona. Przykładowo RIG w Łodzi przez cały czas organizuje seminaria i różnego rodzaju wykłady, a raz na jakiś czas udostępnia tzw. świadczenia zbiorowe.
  • Wielkopolska Izba Przemysłowo-Handlowa udostępnia wykaz adresów polskich hurtowników, producentów, a także importerów i eksporterów.
  • Krajowa Izba Gospodarcza udostępnia listę firm z określonej branży. Listy podmiotów są tworzone z jednostką międzynarodowej grupy CRIF, której zadaniem jest weryfikowanie wiarygodności kontrahentów. Dzięki informacjom uzyskanym w KIG można zbadać wiarygodność potencjalnego kontrahenta i tym samym ograniczyć ryzyko biznesowe. W Izbach można ponadto uzyskać cenne porady w kwestii podatków, finansów, prawa oraz marketingu i skorzystać z konsultacji z analitykami rynkowymi. Warto zapytać w kilku miejscach o tego typu pomoc.
  • Państwowa Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości należąca do Enterprise Europe Network udostępnia elektroniczną bazę danych z ofertami firm krajowych i zagranicznych. Każdy przedsiębiorca może skorzystać z takiej bazy bezpłatnie, gdyż udostępniona jest ona wszystkim sześciuset ośrodkom EEN. Jeżeli dana firma chce umieścić swoją ofertę w bazie, to musi wypełnić formularz zgłoszeniowy (w języku angielskim). Następnie oferta jest tłumaczona na język konkretnego kraju i umieszczania na wybranych stronach bądź przekazywana do tych firm, które potencjalnie mogłyby być zainteresowane współpracą.

Analizowanie danych firmy

Najbezpieczniej jest podejmować współpracę z takimi firmami, które działają na rynku już przez długi czas. Nowo otwarte firmy nie są tak pewne, oczywiście nie jest to regułą, jednakże nieprzerwane wieloletnie działanie gwarantuje większe bezpieczeństwo. Czasami przedsiębiorca może się natknąć na firmę, która podszywa się pod inną lub posługuje się sfałszowanymi danymi. Tak więc przed rozpoczęciem współpracy z konkretną jednostką, należy ją dokładnie sprawdzić.

Do weryfikacji można wykorzystać następujące narzędzia:

  • Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej – pozwala sprawdzić, czy dana firma w ogóle istnieje, czyją jest własnością oraz jaką działalność wykonuje. We wpisie CEiDG znajduje się wykaz kodów PKD, które charakteryzują działalność danej firmy. Obecność w ewidencji sprawdzamy pod linkiem: https://prod.ceidg.gov.pl/CEIDG/ceidg.public.ui/search.aspx.
  • Jeżeli dana firma nie figuruje w CEiDG, należy sprawdzić ją w KRS, czyli w Krajowym Rejestrze Sądowym https://ems.ms.gov.pl/krs/wyszukiwaniepodmiotu.

Warto pamiętać też o tym, że w budowaniu konkurencyjności firmy niezmiernie pomóc mogą zasady dobrego wychowania. Bardzo często to sumienność i lojalność jest najlepszym sposobem na to, by pozyskać nowych klientów z polecenia i rozwinąć skrzydła w firmie. Zbudowanie prężnie działających struktur firmy nie jest wcale proste i nie robi się tego z dnia na dzień. Przedsiębiorca musi myśleć długofalowo, musi się też wykazać sprytem i odwagą w podejmowaniu codziennych decyzji.

Jest jednak pewien czynnik, którego można uznać za decydujący, jeżeli chodzi o pozyskiwanie nowych zleceń. Tym czynnikiem jest jakość usług. Informacje o dobrej jakości niosą się dalej. Renoma zawsze jest w cenie i gwarantuje firmie sukcesywne poszerzanie grona klientów oraz zwiększenie dochodów. Dlatego dbaj o to, co robisz i jak to robisz. 😉

Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos

Powiązane artykuły