Dobór odpowiedniej telematyki to dla biznesu transportowego jedna z kluczowych kwestii. Każda firma potrzebuje innych rozwiązań, a jest to determinowane indywidualnymi aspektami związanymi z pracą w poszczególnych przedsiębiorstwach. Dowiedz się jak wybrać odpowiednią telematykę dla różnego rodzaju firm jeżdżących po kraju i na powtarzalnych trasach.

Monitoring floty to nadal bardzo niedoceniane rozwiązanie. Dzięki niemu możesz ograniczyć firmowe koszty, ułatwić sobie pracę i zwiększyć zadowolenie pracowników. Rodzaj wybranego systemu telematycznego musi być uzależniony od profilu działalności, bo dobrze dobrany pozwoli obniżyć koszty w logistyce i przewozach. Zastosowanie telematyki może być też jednym ze sposobów na skuteczne promowanie firmy transportowej w branży. Możliwość monitorowania pojazdów to ułatwienie również dla Twoich klientów.

Telematyka a rodzaj pokonywanych tras

Jeśli kierowcy wykonują codziennie identyczne trasy, to firma powinna się zdecydować na telematykę pozwalającą korzystać z możliwości „korytarzowania”. Jest to czynność polegająca na wyznaczaniu kierowcom zarówno punktów docelowych, jak i konkretnych tras. Przy takim rozwiązaniu przedsiębiorca może otrzymać na swój telefon komórkowy specjalny alert, kiedy kierowca opuści wyznaczoną trasę. W korytarzowaniu trasy wyznacza się bardzo prosto, wystarczy do tego podanie dwóch punktów – początkowego i docelowego. W razie potrzeby można wyznaczyć też pośrednie miejsca, które zostaną zastosowane w wyjątkowych sytuacjach, np. w czasie robót drogowych lub innych utrudnień. Na podstawie punktów wyznaczonych dla korytarzowania można uzyskać całą siatkę dozwolonych tras. Takie rozwiązanie pozwala bacznie kontrolować sposób pracy kierowców. Przedsiębiorca może się dowiedzieć, czy pracownicy poruszają się wedle ustalonego planu, czy też zjeżdżają np. w celu wykonywania konkurencyjnych zleceń lub w celach prywatnych.

Firma wykorzystująca specjalistyczny sprzęt

Jeśli w Twojej firmie przewozowej wykorzystywane są specjalne rozwiązania, np. pojazdy wywrotki, chłodnie, pługi śnieżne lub solówki z wywrotkami, to będzie to miało wpływ na wybór rozwiązania. Telematyka w transporcie z zastosowaniem specjalistycznego sprzętu powinna pozwalać na podłączenie dodatkowych czujników i źródeł sygnału. Takie rozwiązania sygnalizują każde uruchomienie agregatu, otwarcie drzwi chłodni lub jazdę z opuszczonym pługiem. Dokładniej ujmując, będziesz zawsze wiedział, w jaki sposób działają firmowe pojazdy i czy pracownicy sumiennie wykonują swoje obowiązki. Obecność czujników działania specjalistycznego sprzętu pozwala kontrolować miejsca rozładunków i pracy. Dodatkowo łatwiej rozliczać się ze swoimi zleceniodawcami np. za kilometry odśnieżania.

Telematyka dla pojazdów wymagających kontrolowanej temperatury

Agregaty samochodów chłodni pozwalają na uzyskanie wydruków z termografów, ale odpowiedni system telematyczny umożliwi też generowanie konkretnych raportów oszczędzających czas i koszty. Obecność dodatkowego czujnika temperatury w przestrzeni ładunkowej jest ogromną pomocą w sytuacji, kiedy kierowca zapomni wykonać lub zgubi jakiś wydruk.

Telematyka dla tras z wieloma postojami

Niekiedy większość czasu transportu zajmują postoje np. na załadunki. Jeśli w Twojej firmie również ma to miejsce, warto zdecydować się na system telematyczny generujący raporty z czasu postojów z włączonym silnikiem. Jest to szczególnie ważne w kontekście kosztów firmy. Przykładowo latem kierowcy na czas rozładunków bardzo często pozostawiają samochody uruchomione ze względu na działanie klimatyzacji, a zimą przez wzgląd na ogrzewanie. Niestety działający samochód zawsze generuje koszty – w takich przypadkach całkowicie niepotrzebne. 

Telematyka w przypadku długich czasów oczekiwania na rozładunek

W niektórych firmach istotnym problemem jest długi czas spędzony w oczekiwaniu na rozładunek lub załadunek. Niekiedy kierowca ma jeszcze danego dnia czas pracy i wolną przestrzeń ładunkową, ale miejsca rozładunku muszą być ograniczone, bo czas oczekiwania na nie jest zbyt długi. W takim przypadku rozwiązaniem ponownie będzie korytarzowanie. Jednak tym razem będzie ono z uwzględnieniem wyznaczania kręgów, czyli miejsc dostaw i odbiorów, wraz z raportowaniem minimalnych, średnich i maksymalnych czasów oczekiwania w poszczególnych punktach. To rozwiązanie może się przydać podczas negocjowania cen nowego kontraktu. Wystarczy pokazać swojemu zleceniodawcy raport z telematyki zawierający informacje o bardzo długim czasie oczekiwania na załadunek/rozładunek i wnioskować o skrócenie tego czasu lub podnieść ceny.

Szkody powstałe wskutek wywrócenia towaru i wysokie koszty paliwa

Wybrane systemy telematyczne dysponują specjalnymi czujnikami przeciążeń i można je podpiąć do szyn CAN, a następnie analizować kulturę jazdy kierowców. Takie moduły podłączysz również pod tachografy i tym samym dowiesz się, w jaki sposób samochody są eksploatowane przez poszczególnych pracowników. Takie rozwiązanie umożliwia ocenę umiejętności swoich kierowców i ewentualnej konieczności ich dodatkowego przeszkolenia.

Zbyt duże spalanie

Średnie spalanie wybranych samochodów to jedno, ale czasami przewoźnicy mają wrażenie, że ich auta palą dużo więcej, niż powinny. W tym przypadku producenci systemów telematycznych również wychodzą naprzeciw oczekiwaniom rynku. Oferują rozwiązanie z dodatkowymi sondami, możliwością podłączania pod szyny CAN i generowaniem raportów porównawczych. Można w ten sposób kontrolować poziom paliwa mierzony przez fabryczny czujnik i przez sondę oraz ubytki względem chwilowego spalania.

Telematyka dla firm rozliczających się z kierowcami godzinowo

Firmy, które rozliczają się ze swoim kierowcami za godziny pracy, mogą skorzystać z telematyki działającej razem z tachografami. Specjalne moduły takich systemów raportują czas jazdy i uwzględniają korytarzowanie oraz dzienną liczbę zatrzymań na określony czas (np. dłuższy niż X minut). Taka funkcjonalność pozwala szybko i dokładnie przeanalizować miejsca rozładunków i dłuższych postojów oraz wychwycić nieścisłości.

Telematyka dla elektronicznych potwierdzeń dostawy

W niektórych firmach kierowcom wystarczają elektroniczne potwierdzenia dostaw. Wybrany system telematyczny powinien współpracować z dotykowymi tabletami dającymi możliwość elektronicznego potwierdzania dostawy z pobraniem podpisu. To rozwiązanie wcale nie jest drogie, a ponadto stosuje się je z powodzeniem już od wielu lat.

Dostawy w nietypowe miejsca

Realizacja dostaw w miejsca nowo powstające lub obejmujące różne utrudnienia może być wspomagana przez systemy telematyczne z opcją zdalnego przesyłania punktu na nawigację kierowcy. Takie rozwiązanie jest zdecydowanie szybsze i dokładniejsze niż telefoniczne tłumaczenie gdzie i jak trzeba dojechać. Podanie dokładnego punktu sprawia, że kierowca oszczędza czas i paliwo.

Obowiązek monitorowania dystrybucji towarów

Niekiedy producenci nakładają na przewoźników obowiązek monitorowania dystrybucji towarów, a wtedy wybrany system telematyczny powinien obsługiwać API zintegrowaną z innymi systemami. Tego typu rozwiązanie znacznie ogranicza koszty, bo nie trzeba tworzyć własnej struktury informatycznej – wystarczy skorzystać z gotowych rozwiązań. Dane z systemu przewoźnika będą automatycznie przesyłane do systemu klienta, co oszczędzi czas i ułatwi proces monitorowania. Trzeba tylko pamiętać o tym, że nie każdy dostawca systemów telematycznych oferuje możliwość automatycznego dzielenia się lokalizacją pojazdów. Czasami potrzebne będą indywidualne rozwiązania, a wtedy klient musi się skontaktować bezpośrednio z dostawcą telematyki.

Telematyka, jako narzędzie wspomagające optymalizację tras

Systemy telematyczne nie pomagają jedynie przewoźnikom, ale też kierowcom. Dzięki nim możliwe jest optymalizowanie tras, ale wybrane rozwiązanie musi mieć funkcję korytarzowania i przesyłania kilku miejsc załadunku i rozładunku. Powinno ono również pokazywać aktualną sytuację drogową (remonty, korki, zjazdy na autostradach) oraz szukać pojazdów znajdujących się najbliżej wybranego punktu.

Telematyka nie musi być droga

Inteligentne systemy telematyczne jawią się wielu przewoźnikom, jako drogie i jednocześnie będące poza zasięgiem, ale nie jest to prawdą. Obecnie elektronika jest tańsza, niż kiedykolwiek wcześniej, a firmy transportowe bardzo chętnie z niej korzystają i liczą dzięki temu zyski. Systemy telematyczne są oferowane nie tylko przez drogich zagranicznych gigantów. Polskie firmy również produkują rozwiązania na miarę naszych budżetów. Zwykle zaawansowany system dla jednego pojazdu to koszt zaledwie kilkudziesięciu złotych miesięcznie. Jest to niewiele w porównaniu do oszczędności, jakie można osiągnąć. Samo tylko zmniejszenie spalania może przynieść oszczędność rzędu nawet kilkuset złotych na miesiąc i to przy jednym pojeździe. Jeśli masz rozbudowaną flotę, możesz negocjować cenę systemu, a wydatek na niego ostatecznie i tak „wrzucisz w koszty”. Możliwości telematyki są tak duże, że jej zastosowanie pozwala w końcu odzyskać (lub dopiero zdobyć) pełną kontrolę nad swoją firmą.

Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos

Powiązane artykuły