Wybór samochodu dostawczego jest naprawdę trudnym zadaniem, a co dopiero wybór zabudowy. Każdy kupujący musi rozważyć zwykle przynajmniej kilkanaście kwestii, bo niestety nie ma samochodów dobrych do wszystkiego. Sympatia do konkretnej marki czy modelu nie wystarczy – auto musi być dostosowane do specyfiki ładunków. Jeśli jesteś początkującym kierowcą i chcesz zarabiać na zleceniach dla busa, to zajrzyj do naszego tekstu, aby dowiedzieć się więcej o zabudowie do dostawczaka.

Przewoźnicy zastanawiający się, jaki wybrać samochód dostawczy zwracają uwagę między innymi na: koszt zakupu pojazdu, rodzaj skrzyni biegów, typ jednostki napędowej, ładowność oraz koszt eksploatacji samochodu, ale do tego dochodzi jeszcze konieczność wybrania konkretnej wersji nadwoziowej. Tych wersji u jednego producenta może być nawet 100 i więcej, nie wliczając homologowanych zabudów oferowanych przez lokalnych producentów nadwozi.

Do najpopularniejszych typów zabudów należą izoterma, kontener piekarniczy, laweta, otwarta skrzynia, skrzynia z plandeką, wywrotka, kontener aluminiowy i chłodnia. Bus międzynarodówka będzie potrzebował innych rozwiązań niż dostawczak realizujący transport krajowy. Auto przeznaczone do przewożenia palet musi mieć odmienną konstrukcję niż samochód przeznaczony do transportu narzędzi. Już na tym etapie sprawa bardzo się komplikuje.

Homologacja zabudowy

Autoryzowane sieci dealerskie podejmują współpracę z firmami dysponującymi homologacjami producentów pojazdów. Taka homologacja gwarantuje, że po zabudowie pojazd zachowa pełne prawa gwarancyjne i to nawet wtedy, gdy wykonanie zabudowy wymaga ingerencji w strukturę nośną pojazdu lub w jego układ elektryczny.

Na wykonanie zabudowy nadwozia trzeba czekać czasami nawet 3 miesiące, a większość kupujących chciałaby mieć możliwość wybrania sobie konkretnego auta na miejscu i wyjechania nim od razu po zakupie. Kupujący nie chcą czekać i decydują się na rozwiązania, które są już gotowe i dostępne „od ręki”. Niestety sprzedawcy nie zawsze mają specjalistyczną wiedzę dotyczącą konkretnych typów pojazdów, więc w razie pytań ze strony zainteresowanych, dealerzy muszą się kontaktować bezpośrednio z producentami. W wielu przypadkach dealerzy samochodowi uczestniczą w szkoleniach organizowanych przez firmy adaptujące samochody, ale zastosowane technologie zmieniają się tak szybko, że dealerzy i tak mają ograniczoną wiedzę – nie są w stanie odpowiedzieć na wszystkie pytania.

Kupujący zatem powinien prosić dealera o bezpośredni kontakt do producenta konkretnej zabudowy. Wiedza handlowców jest bez wątpienia większa, niż wiedza dealerów, a im więcej dowiesz się o poszczególnych rozwiązaniach, tym łatwiej będzie Ci wybrać odpowiednie auto.

Która zabudowa będzie najlepsza?

1. Zabudowa kurierska

Zabudowa kurierska powinna być tak dostosowana, by pozwalała maksymalnie oszczędzić czas. Ta zabudowa musi być solidnie wyposażona, ale jednocześnie jak najbardziej efektywna. Ważny jest przede wszystkim dobry dostęp do ładowni (np. ściana działowa z ruchomymi drzwiami) oraz usprawnienia pozwalające skrócić czas potrzebny na obsługę paczek. Najważniejszym wymaganiem dla zabudowy kurierskiej jest konstrukcja gwarantująca maksymalny poziom bezpieczeństwa przewożonych przesyłek. Istotna jest obecność wielu punktów mocowania na całej długości ładowni i przydają się też dodatkowe kieszenie na dokumenty oraz wózki na paczki.

2. Izoterma

W przypadku izotermy najważniejszy jest certyfikat ATP gwarantujący odpowiedni współczynnik przenikalności cieplnej K. Ten współczynnik świadczy o jakości izolacji całej zabudowy, a tym samym też o efektywności danego pojazdu. W przypadku izoterm do 0 stopni Celsjusza współczynnik K musi być mniejszy niż 0,7. Tak konkretne wymagania generują konieczność wcześniejszego kontaktu z producentem zabudowy.

Co jeszcze warto wziąć pod uwagę?

W każdym przypadku warto się dowiedzieć o zabudowie jak najwięcej, np. jakie uszczelki w niej zastosowano i czy są one gumowe, zgrzewane, plastikowe czy klejone. Plastikowe uszczelki często spadają z drzwi, natomiast klejone mogą się rozchodzić na rogach.

Warto się dowiedzieć, czy firma, w której wykonywana jest zabudowa, jest producentem ścian tej zabudowy czy tylko montażystą. Ma to wpływ na ewentualny czas późniejszej naprawy.

Bardzo istotny jest także materiał wykorzystany do wykonania zabudowy. Stal powinna być jak najmocniejsza, ale jednocześnie jak najlżejsza. W ofertach wielu firm wykonujących adaptacje pojazdów można znaleźć specjalne systemy modułowe i skonfigurować własny system wybierając rozwiązania, które w danym przypadku są najbardziej pożądane.

W dobrej jakości zabudowie podłoga jest szczególnie ważnym elementem i powinna być nie tylko mocna, ale mieć też antypoślizgową powierzchnię. Istotne są też listwy progowe. Te listwy muszą być tak wykonane, by zabezpieczały podłogę przed uszkodzeniami.

Ważna jest również długość i szerokość zabudowy (szczególnie wtedy, kiedy w grę wchodzi transport palet). W takim przypadku pod uwagę bierzemy tylko i wyłącznie wymiary wewnętrzne – bazowanie na zewnętrznych wymiarach mogłoby skutkować niemiłą niespodzianką.

Możliwości konfiguracji jest wiele. Niektórzy producenci pozwalają nawet na dobranie koloru lakieru i akcesoriów takich, jak poduszki pneumatyczne, pojemniki, skrzynie i dodatkowe uchwyty. Niewątpliwie wybór właściwego rozwiązania wymaga znajomości dostępnych opcji, a taką wiedzę można zdobyć tylko u poszczególnych producentów. Technologie produkcji zabudów się zmieniają, tak samo, jak oferty poszczególnych firm, dlatego kupujący powinni być dociekliwi i zasięgnąć wiedzy u źródła.

Podsumowanie

Klienci oczekują zwykle tanich samochodów o dużej ładowności, ale niestety takie pojazdy są po pierwsze drogie, a po drugie ciężkie, więc z pewnością nie ma rozwiązania, które byłoby dobre w każdym przypadku i miało same plusy. Przed wyborem konkretnej zabudowy dobrze jest zapoznać się z różnymi rozwiązaniami oferowanymi przez producentów i poświęcić na to odpowiednio dużo czasu. Czasami niewielkie różnice mogą mieć ogromny wpływ na późniejszą eksploatację dostawczaka i to zarówno pod kątem wygody użytkowania, jak i kosztów eksploatacji takiego pojazdu.

Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos

Powiązane artykuły