E-myto, czyli system viaToll powinien zainteresować nie tylko właścicieli samochodów dostawczych czy ciężarowych, ale również właścicieli samochodów osobowych. Tym tematem musisz się zainteresować w przypadku, kiedy chcesz przewieźć kamper albo motocykl na przyczepie samochodowej.

Niektóre drogi są objęte systemem viaToll (nie mylić z systemem viaPass) i w razie przewożenia na przyczepce jakiegoś ładunku, trzeba mieć w samochodzie urządzenie działające w tym systemie. Brak tego urządzenia może w przypadku kontroli Inspekcji Drogowej skończyć się mandatem na kilka tysięcy złotych z tygodniowym terminem płatności. W razie braku zapłaty w terminie nieroztropnego kierowcę czekają dodatkowe kary, a w dodatku odsetki.

Infrastruktura drogowa na całym kontynencie dynamicznie się rozrasta, korytarze logistyczne w Europie zwiększają swój zasięg, a polskie drogi są coraz nowocześniejsze i… niestety coraz droższe. Opłaty mogą zaskoczyć niczego nieświadomego kierowcę, tym bardziej że rząd dziwnym trafem zapomniał o przygotowaniu odpowiedniej kampanii informacyjnej związanej z działaniem systemu viaToll.

Często zdarza się, że w wypożyczalni przyczep pracownik dokonujący formalności informuje o tym, że przewóz rzeczy na takiej przyczepce na wybranych drogach wymaga dysponowania urządzeniem działającym w systemie viaToll. Niestety nie wszędzie uzyskasz taką informację.

Żeby się dowiedzieć, które drogi są objęte tym systemem, trzeba wcześniej sprawdzić to przez Internet i odpowiednio zaplanować trasę. Większość kierowców na co dzień nie zdaje sobie sprawy z konieczności sprawdzenia trasy pod kątem dodatkowych wymagań, a to może doprowadzić do poważnych problemów. System viaToll działa nie tylko na autostradach, ale też na drogach ekspresowych i na innych drogach. Największą ostrożność trzeba zachować na drogach Górnego i Dolnego Śląska, bo tam zagęszczenie odcinków objętych systemem viaToll jest największe. Urządzenie viaBox musisz mieć na wybranych odcinkach autostrad A1 i A4, dróg ekspresowych S8, S14 i S19 oraz dróg krajowych, np. drogi nr 90. Plany zakładają, że e-myto będzie dotyczyło w przyszłości aż 7000 km polskich dróg.

ViaToll – czym dokładnie jest ten system?

System viaToll jest systemem elektronicznego poboru opłat. Jeśli konkretny pojazd podlega takiemu systemowi, jego właściciel jest zobowiązany do zainstalowania w pojeździe urządzenia viaBox komunikującego się z antenami umieszczonymi na bramkach. Ten system to nic innego jak e-myto obowiązujące samochody i zespoły pojazdów o łącznej DMC przekraczającej 3,5 tony. W tym przypadku trzeba wziąć pod uwagę słowa „łącznej” i „dopuszczalnej”.

ViaToll w praktyce

Samochód osobowy z przyczepą (również kempingową) najprawdopodobniej będzie przekraczał masę 3,5 tony. Jeśli tak jest, musisz mieć w samochodzie urządzenie viaBox. Jeśli nie chcesz instalować takiego urządzenia, a masz zamiar przewieźć na przyczepce większy ładunek, lepiej wcześniej sprawdzić, czy planowana trasa obejmuje odcinki podlegające systemowi.

Jeżeli musisz (lub chcesz) zainstalować takie urządzenie, konieczne jest zarejestrowanie się w systemie, podpisanie umowy oraz uiszczenie kaucji za urządzenie w wysokości 120 zł. Urządzenie viaBox możesz odebrać w jednym z wielu punktów odbioru.

Warto wspomnieć jeszcze, że od jakiegoś czasu słyszy się, że pobór opłat ma docelowo dotyczyć również kierowców motocykli i samochodów osobowych bez przyczep.

Jak stosować viaBox?

Urządzenie viaBox powinno być przyklejone po wewnętrznej stronie przedniej szyby samochodu. Dodatkowo trzeba je doładować odpowiednią kwotą. Doładowanie wykonasz w Punktach Dystrybucji viaToll, za pomocą przelewu bankowego lub w Punktach Obsługi Klienta viaToll. W momencie minięcia bramki, system połączy się z urządzeniem za pośrednictwem anteny i pobierze stosowną opłatę. Te urządzenia mają opcję włączania i wyłączania trybu „pojazd z przyczepką”. W razie podróżowania bez przyczepki wystarczy tylko przełączyć tryb i opłaty nie będą pobierane.

W przypadku firm transportowych możliwa jest zapłata post-paid, ale właściciele samochodów niebędący przewoźnikami drogowymi nie mają takiej możliwości.

O czym jeszcze trzeba pamiętać?

W każdym przypadku przed wyruszeniem w drogę warto sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym DMC i zsumować ją z masą przyczepy i ładunku. Nie ma znaczenia, co znajduje się na przyczepce – równie dobrze może być to łódka albo paleta cegieł. Ważna jest waga przyczepki. Z systemu trzeba korzystać nie tylko podczas jazdy z przyczepką, ale też przy podróżowaniu kamperem o wadze przekraczającej 3,5 tony.

Kary za brak viaBox

Kara za brak urządzenia viaBox w pojeździe, który ustawowo powinien mieć takie urządzenie, wynosi 3000 zł. Jeśli kierowca obciążony mandatem nie uiści go w całości, zapłaci dodatkowe 1500 zł. Co ciekawe, taka kara jest naliczana za minięcie każdej bramki, więc jeśli kierowca minie 2 bramki, generuje to już karę w wysokości 6000 zł!

Działanie systemu jest szeroko krytykowane, więc zapowiedziano zmiany, w tym obniżenie kary administracyjnej za nieuiszczenie opłaty dla aut osobowych z przyczepami. Nowe kary mają wynosić 500 zł dla samochodów osobowych i 1500 zł dla aut ciężarowych.

Zmiana będzie dotyczyła też osoby podlegającej karze. Do tej pory karze podlegał kierujący pojazdem. Po zmianie ustawy karą zostanie obłożony posiadacz pojazdu lub jego właściciel. Dla firm transportowych informacja ta jest szczególnie ważna, bo o ile do tej pory mandat dostawał kierowca, o tyle teraz otrzyma go właściciel firmy transportowej.

Do tej pory kary na każdej bramce sumowały się, a nowe zasady mają wprowadzić jedną dzienną karę. Czas naliczania kar będzie określany od godziny 0.00 do 24.00 bez względu na to, ile bramownic minie kierowca. Dodatkowo Główny Inspektorat Transportu Drogowego będzie miał 180 dni na wszczęcie postępowania, a obecnie może to zrobić bezterminowo.

Według ustawy kierowcy, wobec których toczy się teraz postępowanie, mają zostać objęci abolicją, ale nie będzie ona dotyczyła kierujących, którzy są jednocześnie właścicielami pojazdów. Kolejną zmianą jest możliwość odwołania się od kary, a do tej pory nie było takiej możliwości.

Podsumowanie

Brak urządzenia viaBox w samochodzie osobowym ciągnącym przyczepę lub w kamperze może skutkować wysokimi karami. Kierowca, który nie może wcześniej sprawdzić dróg, na których obowiązuje system viaToll, powinien uważnie obserwować znaki drogowe. Niestety znaki takie bardzo często są instalowane dopiero na drogach, na których obowiązuje już viaToll, więc uniknięcie mandatu nie zawsze będzie możliwe. Żeby zapobiec takiej sytuacji, trzeba wcześniej dokładnie skontrolować wagę przyczepy razem z ładunkiem i upewnić się, że nie przekraczają one dopuszczalnego limitu 3,5 tony. Kary za brak urządzeń współpracujących z systemem viaToll są na tyle wysokie, że nie warto ryzykować i wyruszać w podróż bez wiedzy o masie pojazdów.

Źródło zdjęcia głównego: Depositphotos  

Powiązane artykuły